Apr 7, 2008

SIME DARBY: KONSPIRASI PERNIAGAAN?

"Masih kah anda ingat akan Synergy Drive (SD), yang mana merupakan satu nama yang sungguh popular pada pertengahan tahun lepas (2007) dimata korperat dimana timbulnya satu idea untuk menggabungkan Sime Darby (SD), Golden Hope Plantations Berhad (GH) dan Kumpulan Guthrie Berhad (KGB) dibawah satu bumbung yang dinamakan Synergy Drive, kononnya untuk memberi lebih sinergi.


Setelah dilancarkan pada hujung tahun 2007, Synergy Drive yang pada mulanya diwar-warkan sebagai anchor kini telah di namakan semula Sime Darby (SD), tidak syak lagi, sejak awal lagi pekerja2 di GH dan KGB telah mengsyaki niat sebenar Sime Darby yang ingin menakluk lubuk perladangan dan hartanah milik kedua-dua syarikat itu. Dan amatlah jelas jika sime darby yang mencadangkan pergabunggan ini pada mulanya sudah pasti tidak akan dipersetujui oleh pelbagai pihak, (Sime Darby tidak lah hebat sangat, lihat lah keuntungan mereka jika dibandingkan dgn GH dan juga KGB)


Jika ada di antara pembaca TranungKite yang merupakan pekerja2 di Sime Darby mungkin dapat merasakan perkara ini. Bagaimana orang2 Melayu kita yang sebelum ini menguasai pengurusan GH dan KGB ditindas dengan pelbagai cara agar mereka keluar dari syarikat tersebut.


Yang menyedihkan lagi, kini atas nama Sinergi kita dapat melihat banyak nama2 asing di dalam carta pengurusan Sime Darby. Lebih menyedihkan lagi, walaupun berlaku lebihan pekerja akibat penaklukan ini,pihak Sime Darby dengan tanpa rasa bersalah mengiklan kan pula jawatan kosong di surat khabar mahupun media internet.


Kepada pihak CIMB (Dato Nazir) yang mengaut keutungan besar hasil fee untuk penaklukan ini mungkin berbangga dengan kerosakan ini....


Atas rasa ketidakpuashatian ini, pekerja2 yang tertindas ini telah mewujudkan blog khas di http://simedarbywat ch.blogspot. com/


Marilah kita melihat keluhan hati pekerja2 ini yang rata2nya adalah orang Melayu kita...."

0 Responses: