Apr 4, 2008

Dr.Khir Toyo menjawab : www.drkhir.blogspot.com

Dr.Khir, bekas MB Selangor, telah menjawab pelbagai persoalan dalam blog beliau. Penggunaan bahasa yang formal tetapi mudah difahami menjadikan laman web beliau seronok untuk dibaca. Dibawah ini merupakan excerpt dari blog beliau.

Dipetik dari www.drkhir.blogspot.com

Kepimpinan Negara & Isu Rakyat

Saya telah membaca semua komen-komen yang telah diberikan dan cadangan-cadangan yang telah diutarakan. Sebahagian komen itu terlalu peribadi untuk diulas. Bagaimanapun, saya mengambil maklum mengenai komen-komen tersebut. Saya berharap sahabat-sahabat bloggers dapat memahami apa yang hendak dijelaskan. Di sini saya senaraikan beberapa isu utama yang telah sahabat-sahabat timbulkan dalam topik sebelum ini.

Kritikan terhadap Barisan Nasional & UMNO

Saya menerima banyak kritikan mengenai kekalahan Barisan Nasional di Selangor. Saya terima kritikan tersebut dengan hati terbuka dan sebahagiannya saya rasakan relevan untuk dikongsi dengan anggota Majlis Tertinggi UMNO. Suara para bloggers akan saya bawa ke dalam mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO akan datang. Berhubung dengan cadangan-cadangan yang diutarakan yang konstruktif pasti akan memberikan kelebihan kepada saya untuk memahami permasalahan di bawah.

Pembangunan Infrastruktur

Saya ingin mengambil perhatian sebenarnya banyak aduan-aduan berkaitan dengan masalah kawasan dari segi infrastruktur telah saya terima melalui website saya sebelum ini. Bukannya saya memekakkan telinga saya, cuma kekangan agensi perlaksanaan dan kekangan kewangan kerajaan negeri, maka saya tidak dapat memenuhi kesemua permintaan tersebut. Sungguhpun begitu, saya faham harapan teramat menggunung dan keupayaan tidak dapat mengatasi kehendak rakyat. Saya mengharapkan masalah-masalah saudara-saudari akan dapat diatasi oleh kerajaan yang telah kita pilih bersama dalam pilihanraya lepas.

Pembangunan Negeri Selangor

Baru-baru ini saya telah berjumpa dgn MB YAB Tan Sri Khalid Ibrahim semasa penyerahan tugas secara rasmi dan saya mengharapkan MB YAB Tan Sri Khalid Ibrahim akan dapat mengekalkan prestasi kerajaan negeri membangunkan Negeri Selangor.

Untuk pengetahuan semua, saya telah meninggalkan prestasi kewangan Kerajaan Negeri yang baik. Hari ini terdapat RM800 juta wang dalam tabung Kerajaan Negeri Selangor dan RM600 juta dalam simpanan, menjadikan jumlah keseluruhan RM1.4 billion. Saya berharap tidak ada alasan untuk kerajaan meningkatkan lagi prestasi pembangunan di Negeri Selangor dari segi fizikal dan spiritual.

Kepimpinan Negara

Berhubung dengan kepimpinan negara, saya sedar terlalu ramai suara rakyat dalam blog saya yang inginkan Perdana Menteri melepaskan jawatan. Saya merasakan isu kepimpinan ini merupakan rentetan dari isu-isu pokok yg tidak dapat diselesaikan secara jelas dan tuntas, dan akhirnya pemimpin itu dilihat lemah dan gagal menerajui negara. Bagi saya, isu pokok perlu diselesaikan dulu.

Isu-isu Rakyat

Rakyat Malaysia telah lama memendam rasa berkait dengan masalah ekonomi:

(1) kos hidup yang tinggi terutamanya di bandar berbanding dengan gaji yang diperolehi ditambah dengan kurang kemudahan pengangkutan awam yang memaksa rakyat berbelanja sehingga 50% pendapatan mereka untuk pengangkutan.

(2) Agihan ekonomi yang tidak menyeluruh yang menyebabkan golongan berpendapatan rendah dan pertengahan yang tidak berpuas hati.

(3) Kos pendidikan yang meningkat.

Masalah kedua ialah faktor pendidikan di antara sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan yang banyak menyebabkan kaum India dan Cina yang tidak berpuas hati. Kita harus melihat semula sekolah venecular secara proaktif. Sedangkan kita telah menerima kewujudan sekolah ini sejak merdeka tetapi pengiktirafan kerajaan masih tidak dilihat secara jelas.

Masalah yang ketiga ialah masalah antara agama yang terus membarahi jiwa sama ada orang Islam atau agama lain. Satu tindakan perlu diambil untuk menjernihkan kekeruhan antara agama ini mengikut perlembagaan negara.

Bagi saya Jawatankuasa Khas (high power committee) perlu memformulakan semua penyelesaian terhadap masalah di atas tanpa mengorbankan kepentingan orang Melayu dan agama Islam di samping tidak meninggalkan tuntutan orang lain.

Isu-isu ini lebih penting untuk dilaksanakan; kemudiannya kita bolehlah memikirkan siapakah yang lebih layak untuk memimpin negara pada fasa kedua 50 tahun kemerdekaan negara.

Sahabat-sahabat bloggers, marilah kita berbahas mengenai topik ini secara objektif dan berhemah. Hanya pandangan yang menepati topik perbincangan akan disiarkan dalam blog ini. Selain itu, tulisan berunsur fitnah, hasutan atau yang menggunakan bahasa kesat akan ditolak. Selamat memberikan pandangan.

0 Responses: