Apr 29, 2008

Dr. Khir: sape kata BN tak buat kerja di Selangor? (hmm..BALKIS pun sama)

Perbanyakan Bantuan Kepada Golongan Miskin

Assalamualaikum dan salam sejahtera para sahabat bloggers dan para pembaca sekalian.

Beberapa hari ini timbul pertikaian mengenai isu Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor (BALKIS). Sungguhpun isu ini membabitkan isteri-isteri wakil rakyat yang turut membabitkan isteri saya, saya fikir lebih molek dan elok jika ia diselesaikan secara undang-undang antara peguam BALKIS dan peguam pihak yang mempertikaikannya. Bagi saudara/i yang ingin mengetahui secara terperinci bolehlah membaca kenyataan akhbar oleh BALKIS yang boleh diakses di www.pembangkangselangor.com.

Namun secara sepintas lalu, saya ingin memberi jaminan di sini bahawa tiada satu sen pun dari wang tersebut masuk ke mana-mana akaun individu. Wang tersebut telah dipindahkan ke akaun BAKTI melalui peruntukan Perlembagaan Balkis. Pemindahan wang tersebut juga tidak melibatkan pihak ketiga seperti dakwaan sesetengah pihak.

Memandangkan penderma-penderma telah mengambil pelajar-pelajar di Asrama Balkis sebagai anak angkat syarikat masing-masing, jadi menjadi tanggung jawab Balkis memastikan wang tersebut digunakan untuk membiayai anak-anak miskin cemerlang yang telah dipilih oleh Balkis dengan kerjasama Pegawai Pendidikan Daerah di Selangor. Atas tanggungjawab tersebut Balkis telah mendapat komitmen seratus peratus daripada Bakti. Wang yang telah dimasukkan dalam akaun Bakti akan digunakan untuk tujuan tersebut. Jika kerajaan bimbang dengan perjalanan tabung ini yang telah diurus oleh Bakti, Menteri Besar bolehlah meminta penyata akaun bulanan untuk dipantau.

Saya harap penjelasan ini akan mengelakkan persepsi bahawa wang tersebut telah tidak diurus dengan teliti. Malah saya mengalukan-alukan pihak berkuasa melakukan siasatan kerana saya yakin tiada penyelewengan yang berlaku.

Selain itu, saya fikir kerajaan negeri Selangor patut memikirkan mekanisme dan kaedah yang baik bagaimana untuk membantu anak-anak miskin yang mempunyai masa depan cerah dalam pelajaran dengan menyediakan dana-dana baru.

Adalah lebih penting membesarkan dana bantuan dan kumpulan yang akan dibantu berbanding bertelingkah untuk mengawal dana bantuan sedia ada. Dengan ini lebih ramai akan menerima faedah dan bantuan yang mampu merubah masa depan mereka.

Pengalaman Membantu Golongan Miskin

Saya juga ingin berkongsi pengalaman bersama-sama sahabat bloggers berhubung dengan usaha yang telah dibuat oleh kerajaan di bawah kepimpinan saya dalam rangka untuk mengurangkan kadar kemiskinan tegar dan relatif di Selangor. Ini merupakan usaha fasa pertama saya untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat Selangor.

Fasa kedua yang telah dirancang tetapi tidak sempat dilaksanakan adalah bagaimana untuk merapatkan jurang pendapatan di antara bandar dan luar bandar dan juga di antara kaum di Selangor.

Mengikut statistik pada tahun 2000, kadar kemiskinan Selangor di paras 3% telah menurun ke paras bawah 1% pada 2007. Ini bermakna kita telah mencapai kemajuan tetapi masih ada mereka yang perlu dibantu. Saya jelaskan ini kerana ada tanggapan masyarakat bahawa kerajaan BN gagal berdasarkan masih ada orang miskin.

Kita harus realistik sebaik mana pun polisi tidak mampu mengatasi masalah selagi tidak mendapat kerjasama mereka yang terlibat untuk meningkatkan pendapatan dan keluar daripada garis kemiskinan.

Banyak bantuan telah disalurkan dari segi kewangan, kemahiran, peluang pendidikan dan juga peluang dan modal perniagaan kepada kumpulan sasaran. Tidak dapat dinafikan sebahagiannya tidak berjaya tetapi keseluruhannya mencapai matlamat.

Di antara usaha yang telah dibuat dahulu ialah mensyaratkan semua anak syarikat kerajaan negeri memainkan peranan yang lebih aktif dalam membantu golongan ini. Semua anak syarikat diwajibkan menyumbang kepada Tabung Prihatin yang telah diwujudkan. Jumlah sumbangan adalah bergantung dengan jumlah keuntungan syarikat. Peratus sumbangan mestilah menyamai jumlah bonus tambahan kepada kakitangan syarikat yang memberi keuntungan kepada kerajaan negeri.

Di antara program-program yang telah dilaksanakan adalah seperti berikut:

1. Program Rumah Prihatin. Program ini merupakan program membina rumah secara percuma bernilai RM 20 - 23 ribu sebuah kepada keluarga miskin tegar. Program ini ternyata memberi impak yang positif bila mana keluarga ini telah memiliki rumah selesa maka mereka boleh menumpukan kepada pendidikan anak-anak. Program ini telah berjaya mengurangkan masalah keciciran pelajar-pelajar miskin.

2. Program Bantuan Makanan Bulanan. Program ini telah dilaksanakan dan melibatkan warga tua terdiri daripada ibu tunggal dan bapa tunggal yang terbiar dikampung-kampung. Bantuan makanan akan dihantar ke rumah penerima yang meliputi makanan asas seperti beras, gula, milo, ikan bilis, sardin dan susu.

3. Bantuan Pendidikan. Bantuan berupa pakaian, kemudahan bahan bacaan dan alat tulis serta wang bulanan juga diberikan kepada pelajar-pelajar miskin tegar.

4. Bantuan Pendidikan Kemahiran. Anak-anak keluarga ini diberikan latihan kemahiran seperti kemahiran menyelenggarakan dan memperbaiki kenderaan, hawa dingin dan kemahiran penyelenggaraan bangunan melalui program di Inspen.

5, Bantuan Peralatan. Bantuan ini berupa memberikan peralatan secara percuma seperti mesin jahit, bantuan pukat, enjin, dan bot, peralatan untuk IKS seperti mesin memproses makanan.

6. Bantuan membina gerai di kawasan bandar dan pinggir bandar turut diberikan. Ini bertujuan untuk menyediakan ruang perniagaan kepada mereka yang berminat untuk berniaga secara teratur seperti yang ada melalui projek uptown.

7. Membina asrama desa untuk menempatkan pelajar miskin di luar bandar. Program ini memberi banyak manfaat kepada pelajar untuk mendapat pendidikan yang lebih teratur dan menyeluruh.

8. Bantuan Zakat dalam bentuk wang secara bulanan dan tahunan juga telah dilaksanakan.

Ini semua adalah program yang dibuat secara umum yang melibatkan peruntukan yang tinggi dan pelaksanaannya telah membawa ke arah pengurangan miskin tegar di Selangor. Saya sedar masih banyak lagi perancangan perlu diusahakan bagi kita merealisasikan hasrat kerajaan untuk mensifarkan kemiskinan tegar pada tahun 2010.

Saya amat berharap kerajaan yang ada hari ini selain dari meneruskan program tersebut perlu juga mencari pendekatan baru yang bersesuaian dengan tuntutan masa. Bagi saya miskin adalah satu isu masyarakat jika tidak ditangani ia akan merosakkan kestabilan negara. Walaupun ia hanya melibatkan golongan kecil masyarakat tetapi tidak boleh dipandang enteng oleh kerajaan hari ini.

Saya mengaku semasa pilihan raya yang lalu, kita tidak memberi penumpuan ke arah penyelesaian masalah peningkatan kos hidup yang semakin tinggi. Ini menyebabkan lebih kurang 40% rakyat Selangor yang berpendapatan kecil, tetapi tidak dalam golongan miskin, dan berpendapatan sederhana tidak diberi perhatian.

Kenaikan harga petrol benar-benar memberi satu tekanan kesemua masyarakat. Ini kerana kenaikannya turut diikuti kenaikan harga barangan asas dan kos pengangkutan. Ini ditambah pula dengan tiadanya usaha untuk menyediakan pengangkutan awam yang cekap menambahkan penyeksaan golongan ini.

Harapan

Saya amat berharap Kerajaan Persekutuan memikirkan bagaimana untuk mengurangkan kos kehidupan yang meningkat dan tidak dapat diimbangi dengan jumlah pendapatan yang diterima rakyat dalam golongan ini.

Jika kita masih menafikan masalah ini ia akan menyebabkan golongan ini terus menjadi miskin tegar dan lebih parah miskin tegar yang menanggung hutang bank yang tinggi seperti hutang kenderaan dan rumah yang menjadi satu keperluan hidup di negara kita.

Antara langkah pro-aktif yang kerajaan boleh laksanakan ialah mengadakan kerjasama dengan bank menyediakan pinjaman jangka panjang dengan kadar faedah yang rendah kepada golongan ini.

Penyediaan perumahan awam atau council home perlulah ditingkatkan dan mereka dibenarkan membeli rumah tersebut bila berkemampuan. (Ini telah dilaksanakan di semua PBT di Selangor tetapi dalam skala yang kecil.)

Penyediaan pendidikan asas tadika juga perlu diselaraskan dan diberikan secara percuma kepada golongan ini. Malah kerajaan perlu mewajibkan semua pejabat kerajaan mewujudkan ruang penjagaan bayi di pejabat masing-masing. (Ini juga telah saya laksanakan di sebahagian besar pejabat-pejabat negeri Selangor).

Beberapa tahun lalu Selangor juga telah mengadakan skim perumahan istimewa untuk pasangan muda. Skim ini merupakan skim sewa beli di mana selepas sahaja tempoh sewaan tamat, pasangan tersebut boleh membeli rumah itu atau pun memilih untuk mendapatkan semula 30% wang sewa mereka. Ini akan membolehkan mereka menggunakannya bagi membayar deposit rumah baru mereka.

Saya harap skim ini dapat diteruskan oleh kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor. Malah boleh dikembangkan di peringkat nasional. Saya yakin jika masalah golongan berpendapatan rendah dan sederhana ini tidak ditangani dengan sempurna ia akan menjadi bom jangka yang boleh menghancurkan kestabilan negara.

Saya yakin sahabat bloggers mempunyai pandangan dan cadangan yang lebih bernas yang boleh saya sampaikan untuk tindakan lanjut kerajaan hari ini.

dipetik dari :www.drkhir.com
www.rencahmalaysia.blogspot.com

0 Responses: