Mar 26, 2008

Mengapa Dato' Seri Shahrizat kalah di Lembah Pantai : Bahagian Kedua






Sebab kalah 2: UMNO Lembah Pantai; tidak menyokong Dato' Shahrizat?


Bukan sesuatu yang rahsia bahawa pada awal-awal lagi apabila Dato’ Shahrizat dicalonkan untuk menjadi Ahli Parlimen Lembah Pantai dalam 1995 beliau memang tidak diterima oleh UMNO Lembah Pantai. mendengar sahaja nama Shahrizat akan ditabalkan sebagai wakil rakyat maka bergegarlah UMNO Lembah Pantai pada ketika itu. Ahli UMNO tidak dapat menerima orang Keramat bertanding di Lembah Pantai. Sebelum Dato’ Shahrizat menjadi wakil rakyat di Lembah Pantai, tugas itu adalah di tangan Dato’ Kamal Hussein seorang anak watan Lembah Pantai.

Diceritakan pada suatu hari ketika Dato’ Shahrizat menghadiri mesyuarat Bahagian UMNO dan cuba diperkenalkan kepada ahli UMNO Lembah Pantai, beliau telah dijerkah dan dibantah pelantikannya. Sehinggakan ada ahli UMNO yang meninggalkan mesyuarat tersebut.

Namun hasil usaha keras Dato’ Kamal Hussein akhirnya ahli UMNO Lembah Pantai menerima Dato’ Shahrizat sebagai calon wakil rakyat Lembah Pantai. Tetapi pelantikan tersebut adalah dengan syarat bahawa beliau harus berundur setelah dua penggal di Lembah Pantai.

Akan tetapi, selepas 3 penggal pilihan raya, Dato’ Shahrizat masih lagi tegal di Lembah Pantai. Diberitakan bahawa UMNO Lembah Pantai pada pilihan raya ke 12 telah menyenaraikan beberapa nama yang diserahkan kepada pucuk pimpinan tertinggi untuk dinilai sebagai calon wakil rakyat tetapi senarai itu ditolak bulat-bulat.

Hasil penolakkan itu maka bermulanya kemelut dalam UMNO Lembah Pantai yang mahu anak watan Lembah Pantai dijadikan wakil rakyatnya. Pada ketika itu, ura-ura pemulauan UMNO Lembah Pantai terhadap kepimpinan Dato’ Shahrizat mula kedengaran. Kesetiaan mula berbelah bahagi.

Tiada siapa menyangka kesan pemulauan itu akan mengakibatkan kerosakan yang besar kepada UMNO.

Dikatakan ramai ahli UMNO keluar mengundi pada 8 Mac 2008 tetapi beralih undinya.

Akhirnya tepat jam 8.00 malam 8 Mac 2008, maka kedengaran guruh dilangit dan Dato’ Shahrizat telah tewas dibumi bukan tempat asalnya.

Inilah punca dan sebab kedua mengapa Dato’ Shahrizat kalah di Lembah Pantai.

0 Responses: