Mar 8, 2013

Sabah itu Malaysia: Mereka yang menangguk di air yang keroh

1. Nama malaysia sudah harum di dunia kerana membantu usaha perdamaian di selatan filipina dengan termeterainya perjanjian bangsamoro

2. Perkara ini menakutkan golongan pembangkang di malaysia yang sentiasa mahukan imej malaysia buruk dimata dunia.

3. Usaha peperangan memerlukan jumlah wang yang besar dan banyak. Ia juga memerlukan logistik dan bantuan sokongan yang tepat dan cepat. Jadi, siapa yang sanggup mengeluarkan wang dan bantuan kepada lanun sulu ? Siapakah yang mengaut keuntungan hasil daripada peperangan ini?

4. Ada dua yang akan mendapat untung daripada kematian peperangan ini. Yang pertama mungkin negara asing dan kedua pembangkang malaysia.

5. Mengapa negara luar?, perdamaian di selatan filipina akan mengurangkan kebergantungan terhadap kuasa luar asean. Ini tentu mengusarkan kuasa luar tersebut. Jadi penajaan usaha keganasan terhadap malaysia tentu menjadikan bahagian tersebut kembali bergolak dan menjadikan keperluan kehadiran kuasa tersebut kembali diperlukan.

6. Seterusnya ini juga akan menjadikan imej malaysia buruk di mata dunia dan usaha perdamaian yang dibuat oleh malaysia gagal dan keadaan tidak stabil kembali semula.

7. Berbalik kepada pembangkang pula, isu ic yang diberikan kepada pelarian beragama islam yang dikatakan menyokong kerajaan adalah isu yang menjadi duri dalam daging kepada pembangkang. Mereka tahu selagi pelarian ini masih menyokong kerajaan maka selagi itu usaha mereka untuk menawan putrajaya tidak akan menjadi kenyataan.

8. Jadi, bagi memporak perandakan pelarian ini maka tindakan perlu diambil terlebih lagi masa untuk PRU13 semakin hampir. Bagi menghalang pelarian ini keluar mengundi atau menukar pendirian pelarian untuk mengundi pembangkang maka satu isu besar perlu dilaksanakan.

9. Atas perkara ini maka pembangkang telah dikatakan berjumpa dengan orang-orang filipina 4 bulan sebelum pencerobohan berlaku. Dalam perjumpaan itu tentu pelbagai janji ditaburkan sehingga lanun kiram sanggup datang ke lahad datu untuk mendapatkan suatu tanah yang bukan hak mereka lagi.

10. Sekiranya peperangan terjadi dan ia telah terjadi, tentu golongan pelarian akan menyokong bangsa mereka sendiri. Kematian bangsa mereka akan menjadikan pelarian tidak lagi menyokong kerajaan dan tentunya pada PRU13 mereka tidak lagi mengundi kerajaan. Dikhabarkan bahawa terdapat 80,000 pelarian yang boleh mengundi di Sabah. Itu satu jumlah yang cukup besar. Kehilangan 80k undi sudah tentu mampu menumbangkan kerajaan sedia ada.

11. Akhirnya, yang untung bukanlah kerajaan atau parti pemerintah melainkan kuasa-kuasa lain.

12. Soalan cepu emas, siapakah dimalaysia yang mempunyai sejumlah duit yang banyak yang mampu melabur dan menaja keganasan sebegini? Mungkin mereka (pembangkang) yang berjumpa orang-orang filipina tersebut boleh memberikan jawapan.

13. Pada masa artikel ini diterbitkan, dikhabarkan bahawa ayah kepada Saiful Bukhari yang diliwat oleh DSAI telah membuat  kenyataan bahawa dia (ayah saiful) mengaku bahawa terdapat usaha untuk memburukan DSAI oleh anaknya. Saiful dalam kenyataan balas menidakkan apa yang dinyatakan oleh ayahnya dan berpendapat bahawa sudah sampai masa DSAI menghentikan membeli orang dengan duit.

14. Ini menunjukkan bahawa DSAI sedang menggunakan isu liwat sebagai diversion isu yang terjadi di Sabah iaitu penglibatan pembangkang dalam konflik Sabah hingga mencetuskan huru hara di sana. Apa-apa pun isu ini hanya boleh dijawab oleh pembangkang sahaja. Tapi mengikut firasatnya, tidak lama lagi pasti ada puak pembangkang yang akan membukan mulut mengenai hal Sabah ini, yang pasti ia tentunya akan mengoyahkan jalur ikatan pembangkang.

15. "tanya sama anwar apa pasal goyang nanti jawab anwar liwat dah datang". Apa kod? Mokhtar.

www.rencahmalaysia.blogspot.com

0 Responses: