Sep 19, 2008

Hadiah kepada islam: bermula di Kinrara puchong.. mari teka parti mana yang bertanggungjawan dalam hal ini?

Masjid akur bantahan bukan Islam

KUALA LUMPUR 18 Sept. - Kuliah Subuh yang hanya berlangsung seminggu sekali di Masjid Al-Ehsan Bandar Kinrara, Puchong tidak lagi menggunakan pembesar suara selepas 189 penduduk bukan Islam menghantar petisyen bantahan.

Bilal masjid berkenaan, Bahrudin Maskor, 47, berkata, petisyen bantahan dibuat pihak terbabit dengan alasan kuliah Subuh pada setiap hari Ahad itu menganggu tidur mereka.

"Selepas menerima petisyen pada Februari lalu, nazir masjid, Abdul Rahman Nasir mengarahkan saya supaya tidak memasang pembesar suara di menara sebaliknya hanya mengunakan pembesar suara di bahagian dalam sahaja.

"Bantahan itu hanya untuk hari Sabtu, Ahad dan hari kelepasan am sahaja, untuk hari lain mereka tidak ada masalah malah mengakui bunyi pembesar suara itu boleh mengejutkan mereka dari tidur," katanya.

Bahrudin yang ditemani Imam Masjid Batu 12, Puchong, Mohd. Zainal Khamis berkata demikian selepas memberi keterangan kepada polis kira-kira pukul 1.30 petang berhubung isu kontroversi petisyen itu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi di sini hari ini.

Pada 8 September lalu, bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo mendedahkan wujud usaha pihak tertentu yang dipercayai didalangi salah sebuah parti politik membuat petisyen membantah azan di Puchong dan Kota Damansara.

Mengulas lanjut, Bahrudin berkata, penggunaan pembesar suara di menara masjid sewaktu kuliah Subuh telah lama dilaksanakan pihaknya.

Katanya, ia berikutan permintaan golongan wanita Islam di kawasan berdekatan yang mahu mengikuti kuliah itu dari rumah.

"Bagaimanapun kerana petisyen itu, penggunaan pembesar suara di menara masjid dihentikan serta-merta," katanya.

Ditanya, adakah petisyen itu turut membantah laungan azan, beliau berkata perkara itu tidak dinyatakan.

"Ada cakap-cakap di kalangan pihak yang membuat petisyen itu supaya laungan azan turut diperlahankan," katanya.


 

Dipetik dari:www.utusan.com.my

www.rencahmalaysia.blogspot.com

0 Responses: