Jan 21, 2009

corat coret tentang paklah: dari kaca mata seorang rakyat biasa

Petang tadi bila diri ini ke salon untuk gunting rambut dan kebetulan bertemu dengan ibu saudara pengelola salon rambut yang baru tiba dari Singapura.

Pengelola salon merungut kerana 'business slow'. Mungkin orang nak jimat duit dan gunting sendiri rambut mereka di rumah, keluhnya. Ibu saudaranya mencelah "Di Singapore LAGI TERUK!!"

Boleh terasa kelembapan ekonomi bila shopping mall tak sesibuk dan sepenuh dulu dengan para pengunjung yang benar benar berbelanja.Dalam perjalanan pulang diri ini terfikir juga. "Nasib baiklah dasar Pak Lah memerintah Malaysia, style dia tidak 'gila gila' membuat pembangunan demi pembangunan, jika tidak kaput kita sekarang kalau Negara terus tak berduit dan sudah tentu reserve atau wang simpanan Negara akan lebih menjunam dan kita sudah tentu akan mengalami kemelesetan ekonomi serta merta dan dalam keadaan lebih teruk dari Negara Jiran sekarang.

Tiap Pemimpin ada cara dan gaya masing masing. Ada kebaikan dan keburukan dia kerana dia hanya insan biasa. Malangnya kita manusia suka dan cepat lihat pada kelemahan diri orang lain dari kebaikan yang ada pada diri dia.

Kita tidak akan hargai seseorang itu bila kita ada dia, semasa kita dengan dia, kita hanya akan terasa kehilangannya bila dia telah tiada.Dalam blog blog yang dilayari rata rata menyatakan bahawa Kepimpinan Pak Lah lemah, sebab itu BN kalah di KT. Tidak ada seorang pun yang mahu mengakui hakikat pilihan raya kecil itu berjalan dengan lancar dan baik disebalik kebimbangan PAS dengan Pengundi Hantu Raya dan Undi Pos Laju.

Kehadiran ramai Polis pun dijadikan isu. Sepatutnya semua pihak mesti bersyukur kerana adanya ramai pasukan Polis untuk menjamin keselamatan semua orang dan pihak.Diri ini lega juga PAS memang. Tak ada lagi FITNAH atas BN akan wujudnya Pengundi Hantu Raya. Kalau PAS kalah sahaja Hantu Raya wujud. Habis sampai ke SPR SPR dengan bos bos SPR pun akan kena kecam. Tak senang duduk orang tua tu. Tapi , Kalau PAS menang tak ada isu apa apa..

orang pakai Hantu Raya tak ada, relevant atau tidak relevantnya undi Pos Laju pun tenggelam sahaja sehinggalah jika ada Pilihan raya kecil atau besar seterusnya. Kalau tak percaya tunggu sahajalah.

Diri ini percaya BN kalah atas banyak faktor dan bukanlah kerana Kepimpinan Pak Lah lemah. Lemah lemah pun rakyat Malaysia makan juga tiga kali sehari atau berlebih dan terpaksa kena diet. Berpakaian juga, belum ada yang bercawat lagi.

Jemaah yang pergi Haji saban tahun bertambah ramai. Kenduri kendara ada tiap hujung minggu. Hari ini pun ada kenduri cukur jambul cucu jiran. Kenduri kahwin ada dua minggu hadapan.Dua tiga hari lepas Lim Guan Eng kata Kerajaan Pusat mesti buat sesuatu kerana banyak kilang akan tutup operasi di Pulau Mutiara itu. Ramai akan hilang pekerjaan. Memang betul Kerajaan Pusat kena tolong. Lambat laun untuk menutup kelemahan dia tentu dia akan tunding jari pada Pak Lah. Ialah kerajaan Pusat mesti tolong SEMUA kerajaan Negeri dan bukan Penang sahaja. Tapi awak yang dilantik orang Orang Penang jadi KM tu, buatlah sesuatu yang aggresive. Janganlah pandai cakap sahaja. Pergilah keluar Negara, tarik pelabur. Awak kan pandai, cekap dan tidak lemah kepimpinan.

Beginilah realitinya, rakyat Malaysia dari sebesar-besar pangkat semua mahu salahkan Pak Lah dan BN dalam apa hal pun. Mungkin mereka patut lihat 'jauh' sedikit dan menyedari hakikat betapa jika dibandingkan dengan negara negara jiran terdekat pun Pak Lah adalan PM dan pemimpin yang jauh lebih baik dari PM PM negara jiran dalam banyak aspek.

Sayang tak ramai yang rasa bertuah jadi rakyat Malaysia yang berPM kan Pak Lah. Semoga Allah swt akan terus merestui dan merahmati hidup Pak Lah. Terima Kasih Pak Lah...saya betuah jadi rakyat Malaysia. You did all you can..you are not a superbeing.

dipetik dari www.melayuangkat.blogspot.com
www.rencahmalaysia.blogspot.com

0 Responses: