KETUANAN CINA DI SINGAPURA
UNTUK memastikan Ketuanan
Cina dominan di Singapura, kuasa pengundi Melayu Singapura telah dicairkan
secara sistematik dengan skim penempatan semula bandar pada tahun 1960-an dan
1970-an, pengenalan kuota perumahan dan sistem kumpulan perwakilan undi (A
Group Representation Constituency – GRC).
Fakta ini didedahkan oleh
Profesor Dr Lily Zubaidah Rahim dalam bukunya, “Singapore Dilemma in the Malay
World,” Routledge Taylor & Francis Group, 2009.
Menurut beliau,
polisi-polisi ini dilaksanakan bersandarkan retorik multi-rasism untuk
memastikan masyarakat Melayu yang secara tradisinya menyokong parti-parti
pembangkang tidak mempunyai kuasa penentu dalam mana-mana kawasan pilihanraya.
Pembaharuan pilihanraya
bukan sahaja dilakukan ke atas parti berasaskan Melayu di Singapura seperti
PKMS (Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura), bahkan juga terhadap parti-parti
pembangkang lain seperti Parti Pekerja dan Parti Demokratik Singapura kerana
kedua-dua parti pembangkang itu secara umumnya bersimpati terhadap masyarakat
Melayu.
Untuk mengatasi masalah
kekurangan penduduk Cina disebabkan tahap kesuburan masyarakat tempatan yang
rendah, pendatang-pendatang Cina diambil dari luar yang telah membantu
meningkatkan penduduk kepada 4.6 juta pada tahun 2007 dan dijangka akan
membantu meningkatkan penduduk Singapura kepada 6.5 juta dalam tempoh dua
dekad.
Dr Lily mendedahkan walaupun
pendatang bukan Cina diperlukan untuk pembangunan ekonomi Singapura, namun
pendatang Cina separuh mahir telah ditawarkan penduduk dan status
kewarganegaraan.
Mereka biasanya bekerja di
kedai-kedai kopi, pusat membeli-belah, pasar raya, stesen minyak, tapak
pembinaan, pusat penjaja dan sebagai pemandu bas.
Fakta ini telah diperkukuh
dengan data yang menganggarkan bahawa 60 peratus daripada pekerjaan baru pada
tahun 2007 adalah pendatang asing.
Syarikat-syarikat berkaitan
kerajaan, badan berkanun dan angkatan tentera kebanyakannya pegawai kanannya
adalah Cina. Daripada 70 pegawai-pegawai yang paling kanan (kolonel dan lebih
tinggi) pada tahun 1999, hanya satu adalah bukan Cina.
Menjelang tahun 2003,
sembilan daripada sepuluh anggota profesional SAF (Singapore Armed Forces)
adalah Cina dengan pelantikan kritikal dipegang oleh Cina.
Ini berikutan pada tahun
1980-an, di mana lebih wakil etnik (bukan Cina) di peringkat pegawai kanan SAF,
namun selepas itu pegawai-pegawai bukan Cina yang bersara, mereka telah diganti
oleh pegawai-pegawai Cina.
Menurut kajian perintis Worthington,
daripada 78 Eksekutif teras dalam lembaga-lembaga berkanun dan GLC pada tahun
1998, hanya 7 (9 peratus) adalah bukan Cina. Melayu tunggal adalah Ahli
Parlimen PAP, Ahmad Mohamed Megad.
Ahmad Megad juga
dikenalpasti sebagai satu-satunya Melayu daripada 122 anggota Eksekutif teras
Singapura pada tahun 1998.
Daripada 30 GLC atas, hanya
dua (6.7 peratus) yang dipengerusikan oleh bukan Cina pada tahun 1991.
Dalam kerajaan PAP, orang
Melayu kurang dalam Kabinet diberi memegang portfolio yang agak rendah seperti
Hal Ehwal Sosial, Pembangunan Masyarakat, Sukan, Alam Sekitar dan Hal Ehwal
Islam.
Adalah mustahil orang Melayu
akan dilantik untuk portfolio penting dalam Pertahanan, Kewangan, Perdagangan,
Industri, Kementerian Luar atau Pendidikan pada masa hadapan.
dipetik daripada sabahkini.
http://sabahkinimirror.blogspot.com/2013/06/ketuanan-cina-di-singapura.html
www.rencahmalaysia.blogspot.com
0 Responses:
Post a Comment