Jul 8, 2009

Apabila Manoharan kata pakai songkok jadi bumiputera: bodoh dan bahalul

Melihat berita di bawah ini terdetik dalam hati betapa bodohnya orang melayu yang menyokong mahoharan dalam PRU12. Nah ambil kau, hadiah sebab bonggoknya melayu yang mengundi mahoharan ini.

Manoharan sakit hati, bengang dan tension melihat speaker dewan yang berbangsa cina memakai songkok. Bagi manoharan, songkok lambang melayu bukan lambang perpaduan. Inilah dia yang dikatakan bangsa yang tak tau diuntung. Kalau sudah dilepaskan, tetaplah menyalak juga, ibarat melepaskan anjing tersepit, haram tak berfaedah, kita juga yang digigit.

Pada manoharan ini bangsa india mesti diberikan hak seperti bumiputera sebab tanpa taraf itu maka bangsa ini dapat dipertingkatkan. Bangsa cina yang tak dapat taraf bumiputera tapi masih boleh kawal ekonomi malaysia dan tak bagi "can" pada orang melayu kongsi pun kawalan tu. Tak ada masalah pun pada orang cina?

Jadi pada manoharan, sana ada dia ni buat ke kayu, atau memang kedua-dua sekali? dia tak nampak ke yang taraf tu tidak lah membuatkan bangsa india terus jadi cerdik atau terus jadi kaya. kena berusaha. ada faham?

Tak pun, kepada manaharam, adalah lebih baik sekiranya dia pergi ke indonesia atau thailand atau singapura untuk melihat bagaimana bangsa india di sana berkembang. Tak pun, susah-susah sangat, balik india sajalah manoharan. lagi mudah. Tengok apa yang dia boleh dapat disana.


berita dipetik dari www.bharian.com.my

Manoharan gembira hadiri sidang dewan, kurang senang Speaker bersongkok


SHAH ALAM: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor bagi Kota Alam Shah, M Manoharan hari ini muncul buat pertama kali pada persidangan Dewan negeri selepas dibebaskan daripada tahanan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Mei lalu berkata, beliau gembira dan teruja untuk memainkan peranan sebagai wakil rakyat.

Bagaimanapun, beliau kurang senang melihat rakannya yang juga Speaker Dewan Negeri, Teng Chang Khim (DAP-Sungai Pinang) memakai songkok ketika menjalankan tugasnya pada persidangan itu.

"Saya tengok Tuan Speaker (Teng Chang Khim) memakai songkok. Saya tidak bersetuju... kita berjuang atas prinsip bahawa kita tidak akan memakai songkok kerana tidak diiktiraf sebagai Bumiputera," katanya di luar daripada hari pertama persidangan dewan di sini hari ini.

Katanya, beliau sendiri terkejut melihat Teng memakai songkok tetapi beliau tahu beliau (Teng) sudah memakainya dalam persidangan dewan melalui berita yang didengarnya.

Katanya, beliau tidak berapa gembira dengan pemakaian songkok kerana orang bukan Melayu tidak diberikan status Bumiputera dan masih dilayan sebagai kumpulan yang berbeza.

"Saya sudah mengadakan pertemuan tertutup dengan Speaker, saya ingin membangkitkan perkara itu pada waktu yang sesuai (dalam persidangan).

"Dengan Perdana Menteri serius dengan konsep 1Malaysia, beliau patut menimbang memberikan status Bumiputera kepada bukan Melayu," katanya.

"Teng Chang Khim bersetuju untuk memakai songkok demi negara dan demi perpaduan. Jadi kerajaan persekutuan perlu berikan status Bumiputera kepada bukan Melayu kerana jika kita mahu 1Malaysia tercapai, ini adalah cara penyelesaian terbaik," katanya.

Manoharan berkata, jika bukan Melayu diberikan status Bumiputera, beliau akan menjadi orang pertama memakai songkok dan Baju Melayu kerana ia bukan pakaian keagamaan tetapi pakaian kebangsaan.

Katanya, semua rakyat Malaysia perlu berbangga memakai pakaian kebangsaan tetapi buat masa sekarang bukan Melayu tidak berasa bangga untuk memakainya kerana mereka tidak dilayan sebagai Bumiputera. "Saya tidak akan gunakannya sehingga saya diberi status Bumiputera," katanya.

Katanya, status Bumiputera perlu diberi kepada bukan Melayu yang lahir selepas Malaysia mencapai kemerdekaan. - Bernama

1 Responses (Leave a Comment):

geramkling said...

Kalau cakap biadab biarlah jawapannya pun sesuai. Keling ini sebenarnya masih tidak sedar di mana bumi dia berpijak. Dia ingat ini masih tanah India barangkali. Kalau benarlah seperti apa yang dilapor. Balik negara asallah kalau dah begitu bunyi jawapannya.