Jul 8, 2009

Apabila Anwar melewat-lewatkan perbicaraan

Justice delay is justice denied.

Kata-kata biasa. Mungkin kata-kata ini perlu dijeritkan kepada anwar apabila anwar sekali lagi melewat-lewatkan tarikah perbicaraan beliau. Mungkin juga jeritan itu tidak akan didengar anwar akibat teriakan "puluhan" penyokong beliau di Mahkamah pagi tadi.

Sepatutnya hari ini sudah dimulakan perbicaraan tersebut, tetapi anwar, seperti biasa meminta Mahkamah menagguhkan tarikh perbicaraan beliau ke 15 Julai 2009. Alasan? peguam beliau sakit perut dan masih berada dihospital. Logik? tuhan sahaja yang tahu. Sebenarnya tanpa kehadiran peguam nan satu itu pun kes masih boleh diteruskan. Peguam itu boleh digantikan oleh peguam yang lain. Kan banyak peguam mewakili anwar. Kenapa tak diganti sahaja. Ala hari ini bukan full hearing pun tetapi lebih kepada mention sahaja.

Anwar perlu tahu disebabkan oleh kerana kelewatan yang disebabkan oleh beliau maka teori yang anwar bersalah makin kuat kedengaran. Kalau tak salah, mengapa takut nak berlawan dalam Mahkamah? Akhirnya kredibiliti anwar semakin terhapus. Dan kini anwar makin tersepit. celah mana? hanya anwar yang tahu.

Harap-harap si peguam tadi memang sakit perut, kalau tak mampuslah dia sakit perut. atau mungkin dia sakit belakang? mana tau.

0 Responses: