May 21, 2009

MLM dan ahli parti politik : mencari si gila babi

Apa persamaan antara MLM (mutlti level marketing/Perniagaan berbilang tingkat) dan juga ahli-ahli parti politik?

Jawabnya, Jumud dan bodoh sombong. Dalam 2-3 kerat syarikat MLM yang jahanam. Mereka mengamalkan prinsip "Apa yang orang kata semua salah. Apa yang bukan "kami" adalah musuh kami. orang lain salah kalau tak join "kami". "

itu prinsip mereka.

sama macam dalam hidup ahli parti politik terutama ahli yang lebih dari ahli politik. yang hari-hari duduk di kedai kopi bersembang hal politik. Bagi mereka ini, ideologi selain mereka adalah salah dan mesti masuk neraka.

itu pendapat gila babi. babi pun tak gila macam tu. agaknya lagi teruk dari babi lah tu. mungkin terkena selesema babi.

apa pun, pengikut sebegini hidup matinya memang untuk parti. sanggup berhabis bergolok bergadai kerana parti. sanggup pukul orang lain kerana parti. sanggup putus sedara kerana politik. sanggup bercerai kerana politik. bukan kerana agama kerana politik.

mereka ini akan mencari salah dan silap dari pelbagai segi. moral semua orang yang bukan ahli parti mereka akan dipersoalkan.

bagi golongan gila babi ini apa yang menarik yang perlu direnungi ialah. "kita ini betul sangat ke?, kalau dikorek-korek, ada tak kesalahan kita yang orang lain akan dapat tahu?". Kita asyik mengorek salah orang lain tak perasan salah kita. jadi macam teman kita si RPK yang sibuk mengata orang akhirnya anak sendiri yang buat hal.

Ada yang akan kata bahawa kalau pemimpin mesti bersih. maka disebabkan mereka bukan pemimpin maka mereka tidak perlu jadi bersih. dan mereka boleh hentam pemimpin yang patutnya bersih itu. satu jawapan bongok dari mereka yang bongok. kenapa bongok kerana setiap orang adalah pemimpin kepada yang lainnya. adakah mereka ini bukan pemimpin kepada yang lain? anak? isteri? keluarga? mereka juga perlu bersih. pasti mereka ini tidak bersih. pasti ada dosa dan silap. adakah mereka perlu "letak jawatan" dari jadi pemimpin?

jadi, kenapa anda yang ahli politik yang berlagak lebih dari ahli politik. jangan jadi gila babi. jangan ingat kita sahaja betul orang lain salah. cuba ingatkan ini, ada bercakap pada hari ini, kalau jadi pada anda, apa yang akan anda buat? entah-entah lagi teruk lagi."

www.rencahmalaysia.blogspot.com

0 Responses: