May 7, 2008

Raja Petra: Raja Segala Raja, Kebal segala Kebal, tak takut hatta kepada Undang-Undang?

BAHAGIAN 2; Raja Petra ke Penjara- the long and winding road?

Alhamdulillah kerana demokrasi Malaysia sudah menunjukkan keadilannya dengan menghukum blogger terkenal yang baru sahaja menjadi tetamu rancangan blogger dua minggu lepas di rancangan Blog RTM 1.

Beliau telah dilaporkan tidak mengendahkan arahan membayar ikat jamin oleh Hakim Nurmala Salim yang mengarahkannya dijamin dengan jaminan RM 5,000 dengan seorang penjamin.

Peter, Pengendali dan editor laman blog Malaysia Today, atau nama sebenarnya Raja Petra Raja Kamarudin itu dituduh di bawah Akta Hasutan 1948 di Mahkamah Sesyen di sini hari ini kerana menerbitkan artikel berkaitan pembunuhan wanita Mongolia, Atantuya Shaariibuu di laman blognya, dua minggu lalu.

Kita memang tahu tindakan enggan memberi kerjasama ketika diminta memberi keterangan kepada pihak polis juga satu keangkuhan beliau yang memang dikenali sebagai seorang blogger yang lantang mengkritik kerajaan. Dan kemenangannya hari ini ialah dengan membuktikan kepada dunia bahawa Malaysia negara tidak demokrasi kerana memenjarakannya.

Sedangkan beliau sendiri yang menghumbankan dirinya ke penjara.

Beliau yang didakwa di bawah Seksyen 4(1)(c) Akta hasutan 1948 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(1) akta yang sama iaitu denda tidak melebihi RM5,000 atau penjara maksimum lima tahun atau kedua-duanya jika disabitkan kesalahan, seakan akan mencabar kedaulatan undang undang Malaysia dengan tidak mengendahkan arahan pihak berkuasa menyuruhnya memberi kenyataan.

Sudahlah diarah membayar saman Tan Sri Nordin Kardi dan UUM sebanyak RM 7 juta, saman tertinggi diterima oleh Blogger, sekarang satu lagi anugerah telah diraihnya ; iaitu Blogger Pertama di Malaysia dihukum penjara. Mungkin juga di dunia !!!

Sikap tolak ansur Hakim juga tidak dipedulikannya meskipun ditawarkan ikat jamin RM 5,000 atau dihukum penjara. Tidak mungkin seorang blogger yang turut menempatkan iklan di blognya tidak mampu membayar wang sebanyak itu. Atau mana mana orang kaya dalam PKR tidak hadir membantu ‘wira perang siber’ mereka yang semakin dikenali rakyat jelata itu.

Di mana Anwar selaku Penasihat PKR ? di mana kawan kawan seangkatan ?

tidak hadirkah mereka semasa perbicaraan ini ?

Kenapa undang undang menghukum Blogger RPK ini ? Jika tidak ada kesalahan mustahil untuk Hakim Nurmala Salim mengenakan hukuman penjara kerana tidak mahu menjelaskan wang jaminan. Maknanya memang dia sendiri mahu ke penjara.

Zaman sekarang kalau mahu popular senang sahaja. Ingat Paris Hilton yang dipenjara ? Britney yang tidak habis habis masalah namun albumnya makin meningkat jualannya di seluruh dunia. Faizal Tahir yang digam 3 bulan kerana membuka baju akhirnya memenangi 4 anugerah di anugerah AIM baru baru ini. Semua menjadi popular kerana apa ? kes mereka yang menjadi bahan tumpuan umum hingga mereka menjadi makin popular. Dan RPK juga ingin menjadi salah seorang dari mereka.

Mengikut pertuduhan, Raja Petra didakwa menerbitkan satu artikel bertajuk “Let’s Send The Altantuya Murderers to Hell’’ yang mengandungi ayat-ayat menghasut di laman web Malaysia-Today yang mempunyai alamat web http://www.malaysia-today.net.

Jika anda ingin menjadikan negara huru hara, jadilah blogger dan kutuklah dengan sesuka hati dan sabarlah menunggu peluang menjadi hero rakyat dengan mencari jalan untuk dikenakan hukuman penjara.

Pasti anda ketika itu, akan dikenali seluruh dunia !
dipetik dari : http://kerispusakamelayu.wordpress.com/

www.rencahmalaysia.blogspot.com

0 Responses: