Mar 9, 2010

Pilihan Raya Pihak Berkuasa Tempatan: Akhirnya yang berkuasa di bandar-bandar adalah bukan Melayu


Bagaimana hak & kuasa orang melayu di Pulau Pinang dan Selangor secara sistematik dihapuskan.?Sebelum isu Guan Eng khalifah sosialis cina melaka ini bangkitkan pilihanraya kerajaan tempatan,sudah terdapat usaha ini di Selangor,Usul untuk mengadakan election kerajaan tempatan (PBT) dibentangkan oleh Adun DAP pada 28 Okt 2008,yang menariknya ia mendapat sokongan padu oleh adun PKR dan DAP,manakala PAS tidak menyokong usul ini dan hanya berpeluk tubuh.

MB Selangor Khalid Gagap telah memaklumkan bahawa rangka kerja kearah itu perlu disusun bagi memastikan pilihanraya kerajaan tempatan terlaksana.

Aktivis masyarakat cina dan
india telah membuat pembentangan di mesyuarat MTES pada 3 Julai 2009.mereka telah perincikan langkah yang perlu dibuat bagi mengadakan pilihanraya tersebut cadangannya akan diadakan pada bulan Julai 2010.

Apakah implikasinya?

Jika ia diluluskan maka terhapuslah penguasaan kerajaan negeri pada kerajaan tempatan,dan masyarakat cina dan
india akan menguasai PBT di bandar.

Bayangkan berapa banyak PBT yang hanya di kuasai oleh orang melayu di seluruh Selangor dan Pulau Pinang?Berapa ramai melayu yang tinggal di kawasan bandar?Berapa ramai exco berbangsa melayu yang mengangotai exco PBT atas lantikan parti politik?

Adakah anda rela PBT punyai exco tempatan yang dikuasi oleh chauvanist cina dan menjadikan bandar bandar Selangor dan Pulau Pinang sebagai salah satu pusat pentadbiran mereka.

Pisau melihat isu dalam konteks negeri Pulau Pinang hampir keseluruhan kerusi exco PBT akan dikuasai oleh bukan melayu.

Usaha secara halus ini secara tidak langsung memudahkan gerak kerja menghambat orang melayu keluar dari bandar,malahan pelbagai implikasi akan timbul seperti bebas mendirikan kuil dan rumah ibadat ditanah milik kerajaan tanpa had.Menghapuskan kuota penduduk bumi di sesuatu kawasan perumahan,memudah milik hartanah dan pemberian lesen hiburan tanpa kawalan.

Implikasi pilihanraya PBT harus dilihat secara mendalam oleh kaum melayu,jangan hanya berkiblatkan parti politik anda menghalalkan cara tanpa memikirkan untung nasib bangsa sendiri.


Pisau kata " exco majlis perbandaran melayu bakal dihambat keluar" 

www.rencahmalaysia.blogspot.com 
Dipetik daripada sini 

0 Responses: