Jun 7, 2009

Pemilihan perwakilan: antara politik perkauman, politik kebangsaan dan politik untuk semua

Apabila bercerita tentang parti politik, hendak tak hendak, apa yang dilihat ialah pucuk pimpinan. Pucuk pimpinan terdiri daripada Presiden, timbalan dan naib presiden serta exco/jawatankuasa pusat parti.


Selalunya yang memegang kerusi pucuk pimpinan ini ialah mereka yang dipilih berdasarkan kriteria tertentu sebagai contoh, darah elit atau tidak, ulamak atau ular dalam semak, pemidato terhebat atau mereka yang popular dan paling ketara ialah BANGSA/KETURUNAN/AGAMA.

UMNO, MIC, MCA, IPF dan 2-3 kerat lagi parti politik yang berasaskan bangsa/agama memang mempunyai pucuk pimpinan yang berteraskan bangsa. Ini tidak dapat dinafikan lagi. Bagi parti politik ini, pucuk pimpinan mesti dari bangsa tersebut dengan agama tersebut. Mereka tidak hiprokit. Mereka jelas dalam pimpinan. Bukan bangsa/keturunan/agama yang tersebut tidak akan dapat jadi pemimpin dalam parti-parti ini.

Berlainan dengan PAS, DAP, PPR, Gerakan dan 2-3 kerat parti lain yang memperjuangkan semangat bukan kebangsaan. Cuba lihat dalam organisasi pucuk pimpinan mereka. Ada kaum/bangsa/keturunan lain dalam pucuk pimpinan parti tersebut?




PAS memperjuangkan semangat keislaman atau *kebajikan dengan hak sama rata untuk semua. Namun, dalam perwakilan mereka, adakah dapat dilihat tokoh-tokoh selain melayu/islam? ada ?



Kenapa PAS yang selama ini memperjuangkan konsep islam tidak memberikan hak sama rata kepada bukan melayu/islam untuk berada di kerusi pucuk pimpinan? mungkin asalan yang diberikan ialah bukan islam tidak berhak ada suara dalam PAS. kalau itu alasannya, maka bubarkan sahaja kelab penyokong PAS. Bukan islam dalam PAS perlu diberikan hak untuk bersuara. Mereka perlu ada platform dalam pucuk pimpinan. Mungkin idea ini belum cukup matang untuk PAS namun, mereka boleh memperhalusi lagi dan mewujudkan suatu jawatankuasa dibawah lujnah mana2 untuk membolehkan bukan melayu/islam bersuara dalam PAS sebagai pucuk pimpinan. Baru adil. Kalau tidak, memang ternyata PAS hanya bermain sandiwara. Pucuk pimpinan dari atas sampai ke bawah masih melayu/islam. Apa tidak ada orang islam ke yang bukan melayu layak duduk dalam pucuk pimpinan PAs? Nampak gayanya memang sindrom kebangsaan masih menebal dalam PAS. PAs untuk semua? tidak. PAs bukan untuk semua. tetapi hanya segelintir dari semua.

DAP dengan konsep malaysia for malaysia. Nampaknya dalam PRU 12 telah berjaya parti ini mendapat jumlah undi yang banyak dari pengundi berbilang kaum. Namun ternyata DAP masih ada semangat kecinaan yang kuat. Cuba lihat di mana dalam struktur organisasi DAP ada melayu/islam? ada? Jadi bagi DAP, malaysia for malaysia ternyata suatu omongan kosong yang diputar belitkan untuk membolehkan bukan melayu/islam menerajui parti tersebut. Jadi, mana malaysia for malaysian ini? ternyata DAP memang hiprokit. Mereka juga sama seperti MIC. Memperjuangkan bangsa. Takkan dalam DAP tidak ada melayu/islam yang berkebolehan untuk memimpin?

Hal ini sama juga seperti Gerakan dan PPP yang berselindung dibalik nama parti untuk semua. Padahal mereka ini memperjuangankan bangsa. Jadi apakah relevannya mereka pada masa ini? tidak. Mereka adalah parti bangsa yang berselindung dibalik nama parti untuk semua.


Jadi akhirnya dalam Malaysia ini, kebanyakkan parti adalah parti kebangsaan yang berteraskan perkauman. Perkauman ini lah yang telah memajukan malaysia. Kerana kita bukan bergaduh disebabkan perkauman ini, tetapi kita meraikan. Kita meraikan dengan cara kita. Kita menerima dan pada masa yang sama juga menolak tuntutan yang bukan-bukan.

Jadi adakah kita masih percaya kepada parti untuk semua?


* kebajikan pada PAS sama dengan islam? bukankah kebajikan itu satu bahagian dalam islam? kalau kebajikan yang dicari, maka ternyata, UMNO telah lama melakukan ini semua. Kalau tidak, masakan negara ini maju dan harmoni seperti sekarang? fikirkan. kalau tidak kerana kita berkebajikan, takkan anak-anak mampu ke sekolah, kita bersenang-senang tanpa perlu takut ancaman nyawa dan pastinya di Malaysia ini semua cukup.

Bandingkan dengan negara jiran. Bukankah anda lebih beruntung?

** PKR adalah parti untuk semua? fikirkan kembali. Berapa kerat bukan melayu/islam dalam PKR? dan seperti yang semua sedia maklum, PKR adalah klon bekas UMNO. dibuat oleh orang bekas ahli UMNO. Dianggotai oleh ramai orang UMNO. diketuai oleh orang bekas UMNO. jadi anda yakin PKR bukan parti kebangsaan bercorak keturunan? fikirkan kembali.

1 Responses (Leave a Comment):

azlishukri said...

blog saudara sudah saya link.