Jun 14, 2009

HINDRAF: LAWAN ATAU KAWAN?

HINDRAF [klik link] merupakan suatu organisasi yang konon memperjuangkan hak-hak orang hindu di Malaysia.
Mereka ini dikepalai oleh M. Manoharan, P. Uthayakumar, P. Waytha Moorthy dan S.Ganapathi Rao, K.Ulaganathan .
Mereka ini merupakan pertubuhan haram yang cuba membawa sentimen perkauman dalam masyarakat Malaysia dengan menimbulkan isu-isu yang mampu menimbulkan rasa kurang senang di kalangan rakyat Malaysia. Adalah ditakuti dengan adanya rasa kurang senang ia akan meletus pula menjadi rasa sakit hati dan akibatnya ada yang akan sakit badan. Perbalahan antara kaum mungkin terjadi dan pasti ia akan membawa kepada malapetaka persis 13 Mei.
Antara isu yang mereka tuntut dari Kerajaan Malaysia ialah :
Part of the 18 point Demand In Hindraf Memorandum
[Sebahagian daripada 18 tuntutan HINDRAF dalam memorandum] kepada Kerajaan British dalam saman mereka kepada British yang membabitkan wang pampasan bernilai hampir RM3 trillion! - maka akan kaya lah setiap hindu di Malaysia.

1. End 50 years of violations of the Malaysian Federal Constitution.

2. Try to End Racism, Islamic extremism and Malay privileges on the 50th year golden jubilee celebrations of Malaysian independence.

3. Call for affirmative action plans for all poor Malaysians including ethnic minority Indians.

4. All 523 Tamil schools to be made fully aided government schools.

5. All the aforesaid to be handled directly by the UMNO-controlled government and for UMNO to stop playing politics through the "Mandore" (Supervisor) system by abdicating Indian problems to the MIC.

6. 20% of the government top most level posts are reserved for the Indians for the next 15 years.

7. The UMNO-controlled government makes public and is transparent on all the aforesaid affirmative action plan including specifying the Indian beneficiaries thereto.

8. Stop the indiscriminate and unconstitutional demolitions of Hindu temples.

9. Stop the victimization and direct discrimination by the Police and all other state authorities of the Indians.

10. The UMNO-controlled government forms with immediate effect a Royal Commission of Inquiry into the Kampung Medan mini genocide.

11. All homeless Malaysians are to be provided affordable homes and not low-cost flats by law.

12. A Race Relations Commission Act and an Equal Opportunities Commission Act to be enacted to end direct discrimination and racism in both the public and private sectors.

13. A minimum of 20 opposition members of parliament are elected exclusively by the Indian community to represent their interest at the highest political level.

14. Appeal to refer Malaysia to the world court and international criminal court for crimes against it’s own ethnic minority Indians. [4]

15. Stop Malays to call Indians in "keling" tittle.
Di atas merupakan tuntutan mereka. Sebahagiannya.
Tidak tuntutan ini menjadi suatu momokan kosong? tidak sebenarnya semua tuntutan ini telah dipenuhi? tidak kah mereka ini telah diberikan hak seadilnya untuk berusaha, hak untuk dhidup, makmur dan mendapat kekayaan dalam Malaysia?
Sebenarnya, dalam kebanyakan perhimpunan haram anjuran HINDRAF ini, ramai kaum hindu yang datang disebabkan oleh janji RM3 trillion itu bukan sebab mereka bersetuju dengan tuntutan HINDRAF. DIsebabkan janji-janji untuk menjadi jutawan maka terpesong lah pandangan mereka ini dari isu sebenar, iaitu kepentingan diri pemimpin HINDRAF yang dalam kepala mereka mahukan hak ekslusif dalam politik Malaysia.
Ruhanie Ahmad dalam bukunya "HINDRAF : satu konspirasi" menyatakan bahawa HINDRAF ini merupakan angkara KJ. Beliau yang memang orang kuat Anwar dalam hujah nya menyatakan bahawa KJ berjanji memberi bantuan kewangan kepada HINDRAF asalkan HINDRAf sanggup turun padang dan buat kekecohan. TEntunya hal ini ada kaitan dengan PRU12 yang mana sokongan Melayu kepada Kerajaan telah kurang.
Jadi menurut ruhanie, dengan adanya threat dari HINDRAF maka tentunya orang melayu akan menyokong Kerajaan dan ruhanie seperti biasa akan mengaitkan Singapura dalam hal ini sebagai perancang utama.
Saya pula berpendapat bahawa walaupun ada benarnya telahan si ruhanie, namun harus juga diingat bahawa, HINDRAF ini mempunyai satu lagi gagasan. Iaitu untuk membentuk the Greater TAmil yang mana Malaysia termasuk dalam gagasan ini. Gagasan ini sama seperti gagasan melayu raya oleh Indonesia.
Dengan melihat kepada ini, kita juga tahu bahawa HINDRAF melalui salah seorang anggota pembangkang, ada wakilnya di Malaysia, dan bukannya rahsia bahawa derma selalu juga dikutip dikalangan ini untuk diberikan kepada TAMIL TIGER,sebuah kumpulan penganas di sri langka.
Kemenangan TAMIL TIGERS di Sri Langka pada akhir tahun lepas menyebabkan isu HINDRAF ini mula menjadi panas semula. Selepas rali KUNING RAKYAT, akhirnya HINDRAF pula membuat perhimpunan haram. Setakat ini, semangat HINDRAF lahir daripada kemenenangan TT di sri langka. Tetapi HINDRAF menjadi lemah apabila kerajaan sri langka mengumumkan bahawa TT telah pun ditewaskan. HINDRAF juga menjadi semakan parah dan lemah apabila ketua mereka di tangkap dan di letakkan di bawah ISA (Yang kemudiannya dilepaskan).
Suka juga saya membuat kesimpulan sendiri bahawa mungkin kekalahan TT adalah disebabkan wang derma tidak sampai kepada mereka. Wang derma di Malaysia mungkin telah disabotaj oleh kerajaan atau pun disonglap oleh pemimpin HINDRAF sendiri. mungkin juga terjadi kan?
jadi, secara asasnya, kalau HINDRAF ini betul-betul kawan pasti mereka akan bersama-sama kerajaan dalam memperjuangkan lagi nasib dan memperbaiki lagi kehidupan orang hindu di Malaysia. Perjuangan ini mestilah dalam lingkungan yang dibenarkan undang-undang. Ada cakap-cakap yang menyatakan bahawa sekiranya TT menang di sri langka,maka tindakan TT akan ditiru di Malaysia oleh HINDRAF.
Namun, sebaliknya, HINDRAF bertindak macam samseng. Menjahanamkan imej negara diluar sana, membuat tuntutan yang bukan-bukan, mengutip derma yang disonglap oleh pemimpim mereka dan akhirnya memusnahkan Malaysia dengan perhimpunan haram mereka.
Sekiranya ini terjadi, mungkin betul perlembagaan perlu disemak semula. Perlembagaan yang diasaskan oleh kontrak sosial ini perlu dirombak dan dikatakan gagal. Oleh itu semua hal yang berkaitan dengan Perlembagaan perlu dibuang. Ini termasuk juga hal kewarganegaraan. Kalau ini terjadi, prinsip jus soli perlu dihapuskan. Jadikan suatu peruntukan undang-undang untuk semua individu bukan melayu dihapuskan kewarganegaraan mereka dan dihantar balik ke negara asal masing-masing. kita kuat kuasakan kebelakang undang-undang ini pada tarikh 5 tahun sebelum kemerdekaan. Himpunan harta mereka boleh dirampas dan pastinya atas alasan bahawa cukai kepada penggunaan dan kehidupan di Malaysia selama ini.
kalau ini lah yang mereka mahu, maka berikan apa yang sepatutnya mereka dapat. Biar mereka tahu apa yang mereka akan dapat sekiranya mereka cuba-cuba bermain api.
sebagai makluman, pasti ada antara mereka yang akan dihantar semula ke INDIA sekiranya hal pindaan perlembagaan itu terjadi. Dulu ada yang dikabarkan bahawa yang lari ke Malaya adalah kasta Dalit. mungkit itu yang patut mereka dapat di INDIA.
www. rencahmalaysia. blogspot.com

0 Responses: