Apr 6, 2009

Cerita 2 April 2009 di sungai petani kedah: apa cerita ni saudara saifuddin nasution?




Foto dirakam perbualan serius antara Saifuddin Nasution, pengarah Strategik PKR dengan Walter Chia, Setiausaha Pertama Pesuruhjaya Tinggi Republik Singapura.


Foto dirakam pada 2 April 2009, di Kelab Cinta Sayang, Sungai Petani Kedah.Begitu serius perbualan ini, beberapa keping kertas di atas meja di sebelah Walter. Tanpa minuman. Tanpa makanan. Hanya fokus kepada perbualan serius. Tetapi perbualan serius tentang apa, ketika calon PKR, S Manikumar berhadapan dengan 13 calon bebas dan seorang calon BN, di DUN Bukit Selambau?


Saifuddin Nasution tahu siapa perakam foto ini. Apabila foto ini tersebar di internet, beberapa orang pemuda AMK (Angkatan Muda Keadilan) telah menelefon si perakam foto, maki hamun kenapa siarkan di internet.Kenapa AMK begitu marah dan makin hamun si perakam foto.


Kalau sekadar pertemuan biasa kenapa marah? Sebelum makin hamun dihampurkan lagi, Saifuddin perlu mendedahkan peristiwa sebenar di sebalik foto itu


1. Betulkah Saifudddin, selaku Pengarah Strategik PKR bertemu dan berbincang selama dua jam dengan Walter Chia dari jam 9 pagi hingga 11 tengahari pada tarikh tersebut.


2. Kalau betul untuk tujuan apa perbincangan itu diadakan ? Kalau tidak betul, Saifuddin perlu jelaskan bagaimanakah foto Walter-Saifuddin boleh dirakamkan ?


3. Betulkah tidak semasa pertemuan itu Saifuddin telah menyerahkan beberapa dokumen kepada Walter ?


4. Kalau betul, dokumen apa yang diserahkan oleh Saifuddin kepada Walter dan untuk tujuan apa?


5. Betul atau tidak Walter sendiri menyerahkan bussines card kepada perakam foto dan ketika itu muka Saifuddin pucat apabila mengenali siapa perakam foto.


6. Betulkah si perakam foto berkata kepada Saifuddin dengan kata-kata..”oh ini rupanya kerja awak..pejual maklumat negara, kepada agen asing”? Walter yang tidak faham bahasa Melayu berkata” What hapen? What hapen?”


7. Betulkah ketika foto itu dirakam, Saifuddin bagi pihak Anwar sedang ’bincang sesuatu’ dan ’serahkan dokumen penting’ kepada seorang agen CIA (status tidak rasmi) yang berjawatan first seceretary high commision of the republic of Singapore (status rasmi)?


8. Kalau tidak betul, untuk tujuan apa Walter Chia, first seceretary high commision of the republic of Singapore (seperti yang tercatat dalam bussnis card) berkunjung ke Kelab Cinta Sayang Sungai Petani ketika PKR sedang hadapi pilihanraya kecil ?


9. Soalan bonus : Betul atau tidak Walter Chia membayar USD 10 ribu sebulan kepada Saifuddin sebagaimana Walter membayar kepada Tian Chua dan Elizabeth Wong untuk mendapatkan maklumat-maklumat politik negara ?


Siapa Saifuddin Nasution ?


Saifuddin Nasution adalah ahli parlimen PKR di Machang Kelantan. Selepas tewas dalam pilihanraya 2004 di Kedah, Saifuddin berundur dari PKR dan mendaftar diri sebagai ahli PAS di cawangan Pokok Sena.


Saifuddin berhijrah ke Kelantan, kerana isterinya adalah anak tempatan Machang. Ketika itu Saifuddin memohon kerja dengan Husam Musa (exco ekonomi PAS Kelantan) dan Husam telah beri kerja sebagai Pengarah Urusan Yayasan Tok Kenali yang berfungsi untuk mengatur ceramah memperkukuhkan PAS Kelantan.


Pada Kongres Khas PKR 2007, Anwar Ibrahim secara diktator telah melantik Saifuddin Nasution sebagai Pengarah Strategik PKR walhal ketika itu Saifudin sudah menjadi ahli PAS dan bertugas sebagai Pengarah Urusan Yayasan Tok Kenali.


Saifuddin menerima pelantikan jawatan yang diumumkan oleh Anwar itu kerana Anwar telah berjanji memberi sejumlah wang yang besar kepada Saifuddin di atas status jawatan itu.


Apa itu Pengarah Strategik PKR ? Kenapa Anwar mewujudkan jawatan itu ? Kenapa Saifuddin yang telah berstatus ahli PAS dan mempunyai pekerjaan tetap di Kelantan di pilih ?


Fungsi utama Pengarah Strategik PKR adalah penghubung di antara PKR dengan PAS dan orang perantaraan itu adalah Saifuddin Nasution. Saifuddin akan menjadi tali penghubung di antara Anwar Ibrahim (PKR) dengan Husam Musa (PAS) yang sekarang ini semakin berjaya dengan munculnya kumpulan Erdogan di dalam PAS.


Siapa Walter Chia ?


Walter Cia status rasminya adalah Setiausaha Pertama Pesuruhjaya Tinggi Republik Singapura di Kuala Lumpur. Berumur 35 tahun. Sebelum ini Walter adalah setiausaha akhbar kepada Pesuruhjaya Tinggi Singapore dan dalam masa masa dia adalah pengumpul maklumat yang dibayar oleh CIA berkenaan dengan politik Malaysia.


Pada tahun 2003, Walter Chia mengatur perjumpaan aktivis PKR, termasuk Tian Chua, Khalid Jaafar, Wan Azizah, Azmin Ali dengan George Soros di Singapura.Pertemuan ini didedahkan oleh Lokman Noor Adam, bekas Setiausaha Pemuda Keadilan pada tahun 2004.


Menurut Lokman, dia mengetahui mengenai pertemuan itu, apabila berlaku perselisihan faham di antara wakil-wakil PKR yang mahu berjumpa dengan Soros.


Lokman tahu melalui inner circle Pemuda Keadilan di bawah pimpinan Ezam Mohd Nor.Perselisihan faham berlaku di antara Tian Chua dengan Azmin Ali, apabila Azmin menghalang Mabel Aun (ketika itu tunang Tian Chua) masuk bersama berjumpa dengan Soros.


Jadi berdasarkan latar belakang Walter Cia sedemikian rupa, apakah pula tujuan pertemuan Saifuddin Nasution, pengarah Stategik PKR dengan Walter Cia di Kelab Cinta Sayang Sungai Petani dua hari lepas ?
www.rencahmalaysia.blogspot.com

0 Responses: