Jun 16, 2010

PRU13: MP BUKAN MELAYU PAS LOMPAT PARTI KE DAP

Kuala Lumpur, 30 Jun 2013. 

Seramai 7 orang MP PAS telah meletak jawatan dalam Dewan Himpunan Penyokong PAS dan sekaligus mereka isyihar keluar PAS. Mereka ini merupakan antara 10 calon Bukan Melayu  PAS yang telah diletakkan dalam PRU13 yang lalu yang mana menyaksikan kemenangan  pakatan DAP-PKR-PAS. Dalam PRU yang lepas Pakatan DAP-PKR-PAS telah memenangi 113 daripada 222 Kerusi Parlimen dengan DAP mendapat 50 kerusi, PAS dengan 57 kerusi  manakala PKR dengan 6 kerusi. 

Sejak 2 bulan lepas apabila DAP menyuarakan hasrat menjadi Perdana Menteri maka PAS telah menentang hasrat DAP itu dengan mengatakan bahawa hanya orang islam boleh menjadi pemimpin negara dan DAP boleh menjadi Timbalan Perdana Menteri. Tambahan pula  PAS adalah parti utama yang memenangi banyak kerusi Parlimen, oleh itu DAP perlu memenuhi janji mereka iaitu DAP akan hanya meminta jawatan kedua negara sekiranya pakatan pembangkang menang. 


Ketujuh-tujuh MP tersebut sekarang ini bersetuju untuk  menganggotai DAP bagi memantapkan aspirasi demokrasi nasional. Salah seorang MP  tersebut iaitu Encik P. Putumayam yang menang di Parlimen Bandar Tun Razak menyatakan bahawa beliau dan rakan-rakan bukan islam yang lain akan menyertai DAP bagi membolehkan DAP mendapat kerusi terbanyak dan oleh itu menurut Perlembagaan Malaysia, Ketua bagi DAP akan menjadi Perdana Menteri Malaysia. Tambahan lagi Encik P. Putumayam berkata dalam PAS mereka ini tidak bebas, pada mulanya mereka memang menyokong PAS tetapi setelah berapa lama dalam PAS mereka berpendapat bahawa PAS terlalu islamik dan ini tidak sesuai kepada ideologi Malaysia untuk semua. 

DAP dalam kenyataan balas mereka hari ini menyatakan bahawa situasi sudah berubah dan mereka kini adalah tonggak Pakatan dan seharusnya berhak memegang tampuk pemerintahan negara. Presiden DAP iaitu Encik Lim Guan Eng akan menghadap YPDA untuk mendapat perkenan menjadi Perdana Menteri. 

Dalam masa yang sama, Penasihat PKR yang kini dalam penjara dikatakan tidak akan mendapat pengampunan Diraja. Penasihat PKR tersebut Encik Anwar Ibrahim telah disabitkan kesalah meliwat bekas pembantu dia Adik Saiful oleh Mahkamah Tinggi. Peguam Anwar Ibrhaim iaitu YB Karpal Singh pula dalam kenyataan medianya menyatakan disebabkan Anwar tidak mendapat pengampunan Diraja maka sabitan terhadap anwar adalah kekal. Oleh itu Anwar tidak layak menjadi Perdana Menteri. 

Sumber dalaman PKR pula menyatakan bahawa mereka sekarang ini tidak berdaya membuat apa-apa kerana kerusi Parlimen yang dimenangi mereka adalah ciput dan Penasihat Parti pula adalah tidak berkemampuan berbuat apa-apa. 

Seorang Professor parti pembangkan yang mengangkat dirinya sendiri sebagai pakar dalam bidang perlembagaan menyatakan bahawa 7 MP BUkan Islam tersebut sudah melanggar sumpah yang dibuat dalam PAS dan oleh itu perlu dihukum. Apabila ditanya apakah sumpah tersebut, pakar itu berkata bahawa setiap ahli/MP PAS dikehendaki membuat janji bahawa mereka tidak akan mengkhianati Parti dan sekiranya mereka mengkhianati parti maka bercerai talak tigalah mereka dengan isteri atau isteri-isteri mereka. 

Agensi berita har-har-har. 

0 Responses: