Apr 28, 2009

Selesema Babi: meramal masa depan

Kekecohan virus babi di Asean

Virus ini telah dikesan pada awalnya pada bulan April 2009 di mexico. Ia kemudian Merebak ke serata dunia pada pertengahan April 2009 dan menjadi pandemik pada bulan itu juga.

Pada 30 April 2009 ia telah membunuh hampir 159 penduduk dunia kebanyakkan di Mexico. Sehingga 30 April 2009, virus ini telah menembusi pintu sempadan hampir 160 negara.

INFO: kematian disebabkan oleh epidemik flu :

1918: lebih 50 juta orang mati disebabkan Spanish flu.
1957: Asian flu membunuh 2 juta orang sedunia
1968: satu varian flu dikesan diHong Kong membunuh lebih kurang 1 juta orang sedunia
1997: H5N1 avian flu dikesan. Sejak 2003, ia telah menjangkiti 421 orang dan membunuh 257.

Meramal masa depan: Malaysia

Pada masa ini hampir seluruh negara didunia telah dijangkiti virus tersebut kecuali negara asia seperti Malaysia, Indonesia, Hongkong, Vietnam, Thailand, Singapura, Filipina, Jepun, Taiwan, Macau, Brunei dan juga Madagascar.

Dadah anti viral seperti Tamiflu dan Ralenza gagal mengawal penularan virus ini hanya disebabkan oleh kerana kekurangan ubatan ini dipasaran. Terlebih lagi apabila syarikat farmasutikal yang mengeluarkan kedua-dua produk ini gagal mengeluarkan produk tersebut dalam kuantiti yang banyak dalam 3 bulan pertama penularan virus tersebut. Akibatnya, negara-negara miskin gagal membeli produk tersebut kerana mereka tidak mempunyai stok simpanan kecemasan produk tersebut.

Adakah malaysia akan terselamat?

Malaysia merupakan sebuah negara yang kecil dengan keluasan hanya sekitar 330,436KM mempunyai 2 bahagian utama iaitu semenanjung malaysia dan juga sabah serta sarawak.

Pada masa ini malaysia mempunyai pengalaman dalam menghadapi penyakit berjangkit akibat dari babi. Bermula dengan virus nipah, SARS dan Avian FLu, Malaysia dikatakan mempunyai peralatan, pengalaman dan juga kepakaran dalam menghadapai penularan virus ini.

Adakah ini hakikatnya? adakah Malaysia benar-benar bersedia?

Hakikatnya tidak. Simpanan dadah anti-viral Malaysia hanya beberapa juta berbanding rakyat Malaysia yang mencapai 27 juta . Peralatan penyaringan Malaysia juga tidak seindah kabar. Malaysia tidak mempunyai alat pengesan suhu badan tetap. Malaysia hanya menyewa alat itu sahaja pada masa lepas. Alat ini mampu mengesan haba badan manusia dan seterusnya mengimbas mereka yang mungkin diserang selesema babi ini. Alat ini diletakkan di pintu masuk sempadan. Tanpa alat ini kerja penyaringan individu dari luar negara adalah amat sukar. Pada masa ini kerja penyaringan dilakukan secara manual.

Hospital untuk kes-kes virus babi ini pula hanya ada dua. Iaitu Hospital Putrajaya dan juga Hospital Serdang. Itu untuk Wilayah Persekutuan. Bagaimana pula sabah dan Sarawak? bagaimana pula negeri-negeri lain?

Satu lagi yang perlu rakyat Malaysia sedar ialah makanan. Walaupun Malaysia digembar gemburkan sebagai syurga makanan tetapi itu hanya untuk hidangan makanan. Bagi bahan mentah pula, Malaysia banyak bergantung kepada import dari luar. Sebagai contoh beras Malaysia hanya mampu memenuhi 40% keperluan dalam negara. Selebihnya diimport dari luar. Bagi makanan lain, sebagai contoh gandum dan gula, sekali lagi kita mengimport dari luar. Minyak masak pula, mungkin kita tiada masalah.

Sekiranya terjadi pandemik diseluruh dunia, penghasilan makanan dan juga penghantaran makanan akan terganggu dan mungkin berhenti terus. Apakah langkah-langkah kita dalam menghadapi situasi ini?

Bagaimana pula dengan sistem kesihatan kita? adakah hospital dan juga klinik-klinik di Malaysia mampu mengendalikan kes-kes jangkitan virus babi ini yang datang bagai ombak besar? pastinya bilangan pesakit akan bertambah dengan cepat dan banyak. Adakah Malaysia mempunyai ubatan yang cukup?

Dari segi geografinya, Malaysia dikelilingi oleh Indonesia, Thailand, Brunei dan juga Filipina. Mungkin Malaysia mampu memberikan kawalan virus ini kepada rakyatnya. Akan tetapi apabila negara-negara jiran mula dijangkiti virus babi dan rakyat mereka lari ke negara Malaysia adakah Malaysia akan mampu menghalang penyebaran virus babi ini?

Kemasukkan pendatang boleh terjadi dari Filipina, Thailand dan juga dari Indonesia. Adakah kita Selamat????

NOTA:
ARTIKEL INI BUKAN BERTUJUAN UNTUK MEMBUAT ANDA PANIK. INI HANYA TEORI. SILA DAPATKAN MAKLUMAT DARI PIHAK BERKUASA YANG BERDEKATAN ANDA TENTANG SITUASI VIRUS INI. ARTIKEL TIDAK BOLEH DIGUNAKAN DALAM SEBARANG PANDANGAN UNTUK APA-APA TUJUAN. ARTIKEL INI HANYA PANDANGAN PERIBADI PENULIS.

Apr 9, 2009

Kabinet Malaysia yang baru 2009: Kabinet Najib [update]

Published: Thursday April 9, 2009 MYT 11:42:00 AM

Updated: Thursday April 9, 2009 MYT 3:38:04 PM

Najib names 28-member Cabinet (Update 3)


KUALA LUMPUR: Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak's new Cabinet will have 28 members. Two ministries have been abolished.

New Cabinet line-up:

Prime Minister and Finance Minister 1 - Datuk Seri Najib Tun Razak

Deputy PM and Education Minister - Tan Sri Muhyiddin Yassin

Finance Minister 2 - Ahmad Husni

Ministers in PM dept - Nazri, Nor Yaakob, Koh Tsu Koon and Jamil

Transport - Ong Tee Keat

Maximus Ongkili - Science and Technology

Ahmad Zahid Hamidi - Defence

Hishammuddin - Home

Shafie Apdal - Rural Development

Kong Cho Ha - Housing and Local Govt

Liow Tiong Lai - Health

Ng Yen Yen - Tourism

S. Subramaniam - Human Resource

Douglas Uggah - Natural Resources and Environment

Shahrizat - Women, Family and Community Development

Mustapa Mohamed - International Trade and Industry

Khaled Nordin - Higher Education

Rais Yatim - Information, Unity, Culture and Arts

Noh Omar - Agriculture

Shahziman Mansor - Works

Ismail Sabri - Domestic Trade

Ahmad Shabery Cheek - Sports

Anifah Aman - Foreign

Raja Nong Chik - Federal Territories


dipetik dari www.thestar.com.my

www.rencahmalaysia.blogspot.com

Apr 8, 2009

Analisis awal kekalahan BN di Bukit Selambau

BN tergolek di Bukit Selambau kerana jentera BN berkecamuk dan UMNO Bahagian Merbok main wayang

Calun BN PRK Bukit Selambau Datuk S.Ganeson tergolek dan kalah dalam PRK Bukit Selambau dengan hanya mendapat undi sebanyak 10,229 dan calun PKR Manikumar mendapat 12,632 dengan majoriri sebanyak 2,403.

Kekalahan inilah yang di nanti-nantikan oleh UMNO Bahagian Merbok untuk menguatkan lagi hujah mereka supaya calun hendaklah dari UMNO Bahagian Merbok. Tekanan-tekanan dan lobi kuat yang dilakukan oleh Ketua UMNO Bahagian Merbok sebelum pemilihan ini kepada pucuk pimpinan atasan ternyata benar. Inilah hujah untuk kepentingan mereka sahaja.

Kalau umum mengikuti perjalanan PRK Bukit Selambau ini ternyata semua daerah mengundi yang BN kalah adalah di kawasan-kawasan pekan dan taman di mana kesemua ketua-ketua cawangan UMNO di sini hanya pandai bermain wayang dan hanya mementingkan wang tetapi tidak menjalankan kerja-kerja secara ikhlas dan jujur. Mereka hanya bersemangat dengan penyokong luar dari kawasan yang datang membantu mereka.

BN hanya menguasai daerah-daerah mengundi di kampung-kampung dan gagal memenangi hati rakyat di hampir kesemua daerah-daerah mengundi di taman-taman. Komposisi pengundi yang terdiri dari ”middle and upper class voters” dan pengundi-pengundi muda professional seperti Tasek Apong, Jalan Badlishah, Laguna Merbok, Ambangan Height, Taman RiaUtara, Taman Bandar Baru,Sungai Lalang, Taman Ria Jaya, Taman Ria Selatan dan Taman Peruda kesemuanya BN kalah.

Jika dilakukan bedah siasat dengan ikhlas dan jujur hakikat yang sebenarnya ialah kesemua ketua-ketua cawangan UMNO di taman-taman ini bermasaalah dan berpecah-belah sesama sendiri akibat dari pemilihan UMNO yang lepas. Mereka tidak berkaliber untuk memimpin ahli-ahli mereka yang lebih muda, professional dan berkelayakan yang lebih bijak dari mereka. Ahli-ahli yang tulin dan ikhlas untuk perjuangan telah diketepikan dan langsung membawa diri kerana terlalu banyak politiking.Dalam ertikata yang mudah mereka boleh dijual beli semasa pemilihan bahagian yang lepas. Kepentingan sendiri mengatasi kepentingan ahli. Tidak berlaku interaksi sesama ahli dan langsung tidak ada aktiviti kemasyarakatan di sini, jika adapun hanyalah aktiviti-aktiviti syiok sendiri untuk kepentingan ketua bahagian semasa musim pertandingan.

Kesimpulanya memang tepat apa yang diucapkan oleh negarawan ulung YBhg. Tun Dr Mahathir dan PM YAB Dato’ Seri Najib Tun Razak bahawa jangan diletakan parti menguasai Kerajaan tetapi yang utama ialah rakyat harus menguasai kerajaan.

Jika Najib hanya melayan UMNO maka akan berulanglah kejatuhan BN dan UMNO dalam pilihanraya umum yang ke 13 nanti.

www.rencahmalaysia.blogspot.com

Kronologi 3 PRK. 2 Bukit dan 1 Batang

9.20pm Maklumat rasmi. PAS memenangi kerusi Parlimen Bukit Gantang dengan majoriti 2,789 undi. Calonnya, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin mendapati 21,860 undi manakala calon BN, Ismail Saffian mendapat 19,071 undi. Calon bebas mendapat 62 undi dan hilang wang deposit. Ini bermakna PAS mengekalkan kerusi tersebut dengan tambahan majoriti, berbanding 1,566 undi pada 2008. Kejayaan PAS itu disambut oleh para penyokongnya dengan membakar bunga api di kawasan padang di situ.

8.52pm Tidak rasmi. PKR menang di Bukit Selambau.

8.20pm Maklumat rasmi. PAS hampir mencapai kemenangan apabila mendahului di Bukit Gantang dengan majoriti 3,022. PAS mendapat 18,881 dan BN memperolehi 15,859 undi. Sebanyak 96 kotak undi telah dikira, kini tinggal 16 kotak lagi. PKR juga mendahului di Bukit Selambau.

8.17pm Maklumat rasmi. PAS mendahului BN di Bukit Gantang dengan 2,691 undi. PAS 15,770 undi, BN 13,079 dan bebas 42 undi. Setakat ini 81 kotak undi sudah dikira, tinggal lagi 31 kotak undi.

8.04pm Tidak rasmi PKR masih mendahului BN di Bukit Selambau dengan lebih 1,200 undi. Ia kalah kepada BN di lima daerah mengundi, termasuk: Kampung Pokok Machang sebanyak 30 undi, Kampung Sungkap (150 undi) dan Taman Desa Aman (24).

7.56pm BN menang di Batang Ai dengan majoriti besar - 1,854 undi.BN mendapat majoriti 806 undi dalam pilihanraya negeri Sarawak tiga tahun lepas.

7.42pm Tidak rasmi PAS mendahului BN di Bukit Gantang dengan 2,577 undi. PAS 14,720 undi, BN 12,143 dan bebas 32 undi.

7.36pm Tidak rasmi PKR masih mendahului BN di Bukit Selambau dengan lebih 1,000 undi. Parti itu tewas di tangan BN di dua daerah mengundi, Bukit Lembu dan Kuala Sin masing-masing 33 dan 210 undi.

7.32pm PAS mendahului BN di Bukit Gantang dengan 2,380 undi. PAS 13,571 undi, BN 11,191 dan bebas 31 undi.

7.26pm Sumber rasmi SPR: BN mendahului PAS di Bukit Gantang dengan 799 undi. BN 2,048 undi, PAS 1,249 dan bebas 4 undi.

7.22pm PAS mendahului BN di Bukit Gantang dengan 2,377 undi. PAS 11,375 undi, BN 8,998 dan bebas 29 undi.

7.21pm PKR mendahului BN di Bukit Selambau dengan lebih 1,000 undi.7.12pm PKR mendahului BN di Bukit Selambau dengan lebih 900 undi.7.00pm PAS mendahului BN di Bukit Gantang dengan 1,776 undi.

6.44pm PAS mendahului BN di Bukit Gantang dengan 1,768 undi.

6.34pm Menurut satu sumber MIC, persaingan "sangat, sangat, sangat sengit" antara calon BN Datuk S Ganesan dengan calon PKR S Manikumar di DUN Bukit Selambau.

6.30pm Penyokong BN dan PAS mula berkumpul depan Majlis Perbandaran Taiping untuk mendengar secara langsung pengumuman keputusan kerusi Bukit Gantang.

Maklumat SPR: Peratus keluar mengundi di Bukit Gantang 75.1 peratus, Bukit Selambau (70.28) dan Batang Ai (71.2).

6.23pm BN menang di Batang Ai dengan majoriti lebih besar. BN mendapat majoriti 806 undi dalam pilihanraya negeri Sarawak pada 2006.

5.56pm Para penyokong BN dan PAS dijangka berkumpul sebelah padang bandaran di depan Majlis Perbandaran Taiping untuk mendengar secara langsung pengumuman keputusan kerusi Bukit Gantang. Hujan renyai-renyai. Belum kelihatan penyokong parti-parti berkenaan. Mereka kini sedang menikmati minum di restoran berdekatan selepas penat berkempen.

5.14pm Penat lelah merayu undi sepanjang hari ini berakhir jam 5 petang. Kini debaran para penyokong BN, PAS dan PKR bermula sementara menanti proses pengiraan undi di tiga kawasan pilihanraya. Drama ejek-mengejek, membaling botol dan ketegangan sudah tamat, digantu dengan drama sewaktu keputusan diumumkan, paling awal kira-kira 9 malam ini.

Proses pengiraan di parlimen Bukit Gantang, DUN Bukit Selambau dan DUN Batang Ai dijadual bermula jam 5.30 petang ini. Sementara bagi beberapa pusat pembuangan undi di Batang Ai yang ditutup jam 2 petang, kotak-kotak sudah dibuka untuk pengiraan mulai pukul 3 petang tadi di pusat penjumlahan undi.

Di Bukit Gantang, persaingan sengit antara calon BN Ismail Saffian dengan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin (PAS). Di Bukit Selambau, dua daripada 15 calon menjadi tumpuan utama - S Manikumar (PKR) dan Datuk S Ganesan (BN), manakala di Batang Ai, majoriti yang bakal diperolehi BN menjadi fokus utama.

Pengiraan kotak undi dari 14 pusat pengundian di Batang Ai. Ia bermula pada jam 3 petang di pusat perjumlahan di kompleks sukan Lubok Antu.Berdasarkan pengiraan undi setakat ini, BN mendahului, dengan memperolehi 331 undi, manakala PKR mendapat 300 undi.Keputusan tidak rasmi adalah seperti berikut:
Ulu Engkari - BN 42, PKR 33,
Bertik - BN 107, PKR 47
Sempang - BN 37, PKR 52
Delok - BN 86, PKR 21
Mengiling - BN 59, PKR 147

Apr 7, 2009

PKR LEBIH KEJAM DARI ISRAEL Kenyataan Media oleh Bekas Calon PKR Parlimen Batu Pahat P150 - MALAYSIAKINI


KENYATAAN MEDIA/PRESS RELEASE



Saya Muhammad Abdullah calon PKR P150 Batu Pahat ketua Penaja Bahagian Batu Pahat,Bekas Ketua Penerangan Negeri,Ketua Penerangan Angkatan Muda,Setelah berkerja keras dalam pilihanraya ke 12 dan tidak ada seorang pun ahli PKR lama yang membantu saya.





Berpuluh ribu saya habiskan untuk perjuangan parti akhirnya ,segala perjuangan sia sia PKR memang pembohong,mana ada keadilan dalam parti,saya hantar surat bantahan kepada PKR Pusat kenapa Timbalan Presiden Syed Husin melantik adik beliau menjadi Ketua bahagian.Sedangkan saya ketika itu sudah ada jawatankuasa penyelaras, dan lebih menyedihkan mereka tidak menjemput ke mesyuarat bahagian.Apabila saya ke PKR Pusat ,pihak PKR telah memperdayakan saya,difahamkan bahawa setiausaha agung membuat semakan keahlian saya baru didaftarkan bulan 6 2008,sedangkan saya telah hantar borang 2005,bermakna saya bertanding tidak sebagai ahli PKR.





Katanya Parti Keadilan tetapi kalau keadilan dalaman parti untuk ahli tidak dapat dilaksanakan.Bagaimana nak adil dengan rakyat,Dasar yang dibawa oleh PKR tidak betul,pentadbiran lemah,bagaimana nak takbir Negara ?sedangkan didalam parti sendiri tiada keadilan.





Kalau parti berhaluan kiri,yang mengamalkan sosialis DAP,yang menentang Islam,bolehkah Dato Seri Anwar katakan berjuang untuk islam,sedangkan PAS yang dikatakan memperjuangkan Islam membuat kesilapan besar bergabung didalam PR yang ada golongan yang menentang Islam.





Dalam PKR sendiri mengamalkan perkauman,Orang India dan Cina ditipu,Saya tahu apa yang berlaku dalam pemilihan MPT di Kongress Nasional di Seramban,kenapa Xavier dan Sivarasa tidak dipilih,sehingga mereka dilantik.





PKR hanya memperkudakan rakyat untuk kepentingan DS Anwar,tapi DS Anwar cakap ibarat tin kosong menipu rakyat Malaysia mengenai 16 Sept akan menduduki kerajaan pada bulan puasa pun nak menipu ,taubatlah Dato Seri.





Dato Seri hanya mengejar jawatan PM,tetapi Datuk Seri tidak nampak di bawah sana ramai ahli yang menghabiskan wang ringgit demi perjuangan,Ada yang hidup merempat, ada yang dahulunya mempunyai 6 kedai tetapi kini hanya tinggal 2 kedai,ada yang bangkrap terus.





Dato Seri mengatakan mahu membela orang orang melayu,hari ini ramai orang melayu merempat dalam parti.Beginikah Perjuangan Parti Keadilan?





Saya begitu sedih melihat Pakatan rakyat sering mengadakan demonstrasi jalanan sehingga mengaku Islam tetapi tidak berakhlak sehingga menderhaka kepada Sultan,baring atas jalan,maki hamun sultan,Apakah Islam mengajar begini?Wahai saudara saudara Islam belajarlah Kisah nabi nabi,jadikan tauladan,Islam itu cantik,jangan tunjukkan Islam itu ganas.





Kepada orang melayu,saya mengingatkan jangan pisang berbuah 2 kali , kerajaan Melaka jatuh kerana Tengku Bendahara,hari ini jangan bangsa melayu terpinggir dan merempat di negara sendiri akibat manusia rakus yang berlumba mengejar nak jadi PM,termasuk orang orang cina dan india saya merasakan demokrasi negara hampir dimusnahkan.kembalilah bersatu untuk negara tercinta.Bukan berpecah belah jadikanlah Malaysia harmoni dan dihormati kembali.





Mohammad Abdullah.





P/s





PKR DI AMBANG PERPECAHAN,BERDASARKAN MAKLUMAT DITERIMA BANYAK LAGI KEJUTAN BAKAL BERLAKU SELEPAS PRK INI.



dipetik dari: http://pi5au.blogspot.com/2009/04/ekslusif-pkr-lebih-kejam-dari-israel.html

www.rencahmalaysia.blogspot.com

PKR. Parti bermasalah. dari satu hal ke hal yang lain. skandal seks. kronisme. rasuah. tikam menikan. diskriminasi. adakah ini parti pilihan anda? fikirkan semula

Apr 6, 2009

Cerita 2 April 2009 di sungai petani kedah: apa cerita ni saudara saifuddin nasution?




Foto dirakam perbualan serius antara Saifuddin Nasution, pengarah Strategik PKR dengan Walter Chia, Setiausaha Pertama Pesuruhjaya Tinggi Republik Singapura.


Foto dirakam pada 2 April 2009, di Kelab Cinta Sayang, Sungai Petani Kedah.Begitu serius perbualan ini, beberapa keping kertas di atas meja di sebelah Walter. Tanpa minuman. Tanpa makanan. Hanya fokus kepada perbualan serius. Tetapi perbualan serius tentang apa, ketika calon PKR, S Manikumar berhadapan dengan 13 calon bebas dan seorang calon BN, di DUN Bukit Selambau?


Saifuddin Nasution tahu siapa perakam foto ini. Apabila foto ini tersebar di internet, beberapa orang pemuda AMK (Angkatan Muda Keadilan) telah menelefon si perakam foto, maki hamun kenapa siarkan di internet.Kenapa AMK begitu marah dan makin hamun si perakam foto.


Kalau sekadar pertemuan biasa kenapa marah? Sebelum makin hamun dihampurkan lagi, Saifuddin perlu mendedahkan peristiwa sebenar di sebalik foto itu


1. Betulkah Saifudddin, selaku Pengarah Strategik PKR bertemu dan berbincang selama dua jam dengan Walter Chia dari jam 9 pagi hingga 11 tengahari pada tarikh tersebut.


2. Kalau betul untuk tujuan apa perbincangan itu diadakan ? Kalau tidak betul, Saifuddin perlu jelaskan bagaimanakah foto Walter-Saifuddin boleh dirakamkan ?


3. Betulkah tidak semasa pertemuan itu Saifuddin telah menyerahkan beberapa dokumen kepada Walter ?


4. Kalau betul, dokumen apa yang diserahkan oleh Saifuddin kepada Walter dan untuk tujuan apa?


5. Betul atau tidak Walter sendiri menyerahkan bussines card kepada perakam foto dan ketika itu muka Saifuddin pucat apabila mengenali siapa perakam foto.


6. Betulkah si perakam foto berkata kepada Saifuddin dengan kata-kata..”oh ini rupanya kerja awak..pejual maklumat negara, kepada agen asing”? Walter yang tidak faham bahasa Melayu berkata” What hapen? What hapen?”


7. Betulkah ketika foto itu dirakam, Saifuddin bagi pihak Anwar sedang ’bincang sesuatu’ dan ’serahkan dokumen penting’ kepada seorang agen CIA (status tidak rasmi) yang berjawatan first seceretary high commision of the republic of Singapore (status rasmi)?


8. Kalau tidak betul, untuk tujuan apa Walter Chia, first seceretary high commision of the republic of Singapore (seperti yang tercatat dalam bussnis card) berkunjung ke Kelab Cinta Sayang Sungai Petani ketika PKR sedang hadapi pilihanraya kecil ?


9. Soalan bonus : Betul atau tidak Walter Chia membayar USD 10 ribu sebulan kepada Saifuddin sebagaimana Walter membayar kepada Tian Chua dan Elizabeth Wong untuk mendapatkan maklumat-maklumat politik negara ?


Siapa Saifuddin Nasution ?


Saifuddin Nasution adalah ahli parlimen PKR di Machang Kelantan. Selepas tewas dalam pilihanraya 2004 di Kedah, Saifuddin berundur dari PKR dan mendaftar diri sebagai ahli PAS di cawangan Pokok Sena.


Saifuddin berhijrah ke Kelantan, kerana isterinya adalah anak tempatan Machang. Ketika itu Saifuddin memohon kerja dengan Husam Musa (exco ekonomi PAS Kelantan) dan Husam telah beri kerja sebagai Pengarah Urusan Yayasan Tok Kenali yang berfungsi untuk mengatur ceramah memperkukuhkan PAS Kelantan.


Pada Kongres Khas PKR 2007, Anwar Ibrahim secara diktator telah melantik Saifuddin Nasution sebagai Pengarah Strategik PKR walhal ketika itu Saifudin sudah menjadi ahli PAS dan bertugas sebagai Pengarah Urusan Yayasan Tok Kenali.


Saifuddin menerima pelantikan jawatan yang diumumkan oleh Anwar itu kerana Anwar telah berjanji memberi sejumlah wang yang besar kepada Saifuddin di atas status jawatan itu.


Apa itu Pengarah Strategik PKR ? Kenapa Anwar mewujudkan jawatan itu ? Kenapa Saifuddin yang telah berstatus ahli PAS dan mempunyai pekerjaan tetap di Kelantan di pilih ?


Fungsi utama Pengarah Strategik PKR adalah penghubung di antara PKR dengan PAS dan orang perantaraan itu adalah Saifuddin Nasution. Saifuddin akan menjadi tali penghubung di antara Anwar Ibrahim (PKR) dengan Husam Musa (PAS) yang sekarang ini semakin berjaya dengan munculnya kumpulan Erdogan di dalam PAS.


Siapa Walter Chia ?


Walter Cia status rasminya adalah Setiausaha Pertama Pesuruhjaya Tinggi Republik Singapura di Kuala Lumpur. Berumur 35 tahun. Sebelum ini Walter adalah setiausaha akhbar kepada Pesuruhjaya Tinggi Singapore dan dalam masa masa dia adalah pengumpul maklumat yang dibayar oleh CIA berkenaan dengan politik Malaysia.


Pada tahun 2003, Walter Chia mengatur perjumpaan aktivis PKR, termasuk Tian Chua, Khalid Jaafar, Wan Azizah, Azmin Ali dengan George Soros di Singapura.Pertemuan ini didedahkan oleh Lokman Noor Adam, bekas Setiausaha Pemuda Keadilan pada tahun 2004.


Menurut Lokman, dia mengetahui mengenai pertemuan itu, apabila berlaku perselisihan faham di antara wakil-wakil PKR yang mahu berjumpa dengan Soros.


Lokman tahu melalui inner circle Pemuda Keadilan di bawah pimpinan Ezam Mohd Nor.Perselisihan faham berlaku di antara Tian Chua dengan Azmin Ali, apabila Azmin menghalang Mabel Aun (ketika itu tunang Tian Chua) masuk bersama berjumpa dengan Soros.


Jadi berdasarkan latar belakang Walter Cia sedemikian rupa, apakah pula tujuan pertemuan Saifuddin Nasution, pengarah Stategik PKR dengan Walter Cia di Kelab Cinta Sayang Sungai Petani dua hari lepas ?
www.rencahmalaysia.blogspot.com